mandag 8. september 2003

Virtuos fiolinmusikk

Bjarne Brustads musikk er med enkelte hederlige unntak ukjent. Han var en betydelig symfoniker, med hele ni symfonier på samvittigheten. Men kammermusikalsk har han også bidratt med et par verk som virkelig er verd å låne øre til. Disse verkene er heldigvis med på Sølve Sigelands debut-plate.
«Eventyr-suiten» er virkelig en liten genistrek, der Sigeland klarer å formidle det folkloristiske på en flott måte. Platas to innledende verk, «Fanitul-suite» og «Fiolinsonate nr.3» er derimot mindre interessant lytting, selv om de med all tydelighet viser at komponisten har stor innsikt i instrumentet han skrev for. Det er vel ikke uten grunn at disse verkene sjelden når konsertsalen. Platas solide høydepunkt er «Fire Capricci», der Sigeland har fått med seg Lars Anders Tomter på bratsj. Her er det virtuost kammermusikkspill av klasse som fremføres.
Sigerland presenterer virtuos fiolinmusikk, som vitner om Brustads gode kunnskap om instrumentet. Brustad spilte i mange år i Oslo-filharmonien både som fiolinist og solobratsjist, og hans kompositoriske stil er preget av hans eksepsjonelle instrumentale ferdigheter.
I «Fanitull»- og «Eventyrsuiten» viser Brustad klart at han var inspirert av norsk folkemusikk og folklore. Det blir brukt teknikker som illuderer hardingfelas understrenger, og satsene har navn som Veslefrikk og Trollkvenna. «Sonate nr.3» for fiolin solo er preget av en mer moderne fritonal framdrift, men også sangbare partier der komponisten igjen demonstrerer sin instrumentaltekniske kunnskap. «Fire Capricci» for fiolin og bratsj er et fremragende eksempel på to «nære» instrumenter i samspill. Med sine to «nasjonale» midtsatser og mer abstrakte yttersatser dette et verk som viser mangfoldet i Brustads produksjon. Generelt er produksjonen preget av et våkent øye for strømninger i det internasjonale musikkliv. Brustads tidlige verk er påvirket av impresjonismen, men på 30-tallet blir hans musikk mer preget av elementer fra norsk folkemusikk, dog innenfor et moderne europeisk uttrykk. På 50-tallet beveger Brustad seg over i en mer radikal og dissonerende klangverden, mens hans sene verker er holdt i en enkel musikantisk stil. Av Brustads øvrige verk kan nevnes ni symfonier og fire fiolinkonserter.
Fiolinisten Sølve Sigerland har studert ved Norges musikkhøgskole og ved Ferenc Liszt-akademiet i Budapest. Som medlem av Grieg Trio har han gitt konserter i en lang rekke konsertsaler som Wigmore Hall (London) og Carnegie Hall (New York). Sigerland har opptrådt som solist med blant andre Oslo-filharmonien, Det Norske Kammerorkester, Stockholm Filharmoniske og Bergen Filharmoniske orkester. I 1995 vant han to priser under Tibor Varga international violin competition i Sion, Sveits.

SØLVE SIGERLAND: «Musikk for fiolin av Bjarne Brustad» 
Simax Classics PSC 1229 (2003). Distribusjon: Musikkoperatørene. 
Spilletid: 48:46

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar