fredag 10. februar 2006

Ingen over - ingen ved siden

Svenske BIS sin lansering av dette norske nasjonal-dramaet er i særklasse noe av det mest gledelige som har skjedd Edvard Griegs musikk noen sinne.
Bergen-filharmonikerne kan sin Grieg og Ole Kristian Rud leder det hele med sikker hånd. Dette er fremført med overskudd og perfeksjon som er frydefullt å lytte til.
At plateselskapet har valgt å bruke det banebrytende SACD multikanal-systemet, gjør denne innspillingen unik og rik.
Denne versjonen av "Peer Gynt" er en en slags mini-versjon av teaterversjonen, bearbeidet av Svein Sturla Hungnes. Det er egentlig bare å gi seg over for prestasjonene på denne innspillingen som bæres fram av Hungnes selv som Peer, Marita Solberg som Solveig og Kari Simonsen som Åse.
I tillegg er det bare å dekke scenegulvet med roser for barytonen Håkan Hagegård og mezzoen Ingebjørg Kosmo. Kvintetten gjør en formidabel innsats sammen med KorVest og Bergens stolte orkester.
Få verk er mer tilrettelagt for multikanal enn Peer Gynt, og " Surround Sound" versjonen på disse hybride cd'ene utdyper og utnytter framførelsens dramatiske kvaliter til fulle. Noe som, blant mange tilsvarende scener, gjør trollenes jakt på Peer Gynt til et intenst dramatisk høydepunkt.
Inntrykket man sitter igjen med er overveldende. De dramatiske sekvenser i verket hamrer løs på trommehinenne, mens de smekre og romantiske innslag gjengis med en klang og dybde som er uovertruffen.
De aller fleste har nok sveipet innom Griegs to suiter fra dette dramaet - høyt elsket og skattet som perler innen norsk orkesterlitteratur. Med denne komplette versjonen får man virkelig opp ørene for hvilket geni Grieg var. Dette er ikke ledsagende musikk til et teaterstykke, dette er drama i toner - for nærmere et fullverdig musikkteater kommer man egentlig ikke!
Innspillingen er av det luksuriøse slaget. Ved siden av glassklar surround-lyd er det en innholdsrik cd-boks man har i hendene, med en bok på 120 sider med full libretto på norsk og engelsk, samt et essay og synopsis på fire språk. I tillegg følger det med en bonus i form av firefarget bok med fotografier fra sceneoppførelser av Peer Gynt, fra slutten av det 19. århundre fram til den anerkjente regissøren Robert Wilsons produksjon fra 2005, som er en del av feiringen av 100 års-jubileet for unionsoppløsningen fra Sverige.

EDVARD GRIEG / HENRIK IBSEN: "Peer Gynt" op.23, BIS-SACD-1441/42 (2005) Spilletid: 112:42 (2CD)

Om "Peer Gynt"
For 130 år siden, i juli 1875, skrev Edvard Grieg i et brev til Henrik Ibsen at han hadde komponert ferdig mellomaktsmusikken til skuespillet Peer Gynt. Seks måneder senere fant premieren sted, og med den var et av verdens mest spilte skuespill lansert. Uten at man på noen som helst måte skal forringe Ibsens geni, er det et faktum at Griegs musikalske bidrag var avgjørende for Peer Gynts umiddelbare og enestående suksess: Griegs stemningsskapende musikk transporterer publikum på et øyeblikk fra en islagt norsk fjord til Egypts sanddyner, fra vellystige seterjenter på setra til en fjellhule full av besværlige troll. I Dovregubbens hall, Mor Åses død, Solveigs sang og Morgenstemning tilhører alle Griegs mest elskede verk, enten på konsertpodiet - i form av de to Peer Gynt suitene - eller i teateret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar