lørdag 11. februar 2006

Samtidens "smilemusikk"

Det er tre ytterst gledelige poeng ved denne utgivelsen. Igjen får vi høre en av de mest spennende og artige samtidskomponistene her til lands i fri utfoldelse; dirigenttalentet Thomas Rimul markerer seg som en meget dyktig formidler av denne typen musikk - og sist men ikke minst er det en fryd å høre ett av våre yngste samtidsensembler "Ensemble Ernst" (stiftet på Valkyrien kafé i 1997).

Adderly er født i England, men har vært bosatt i Norge siden 1981. Og han har markert seg som en komponist som følger alt annet enn opptrukne og aksepterte linjer.
Samtidsmusikk kan for mange virke svært vanskelig tilgjenglig. Men når man først klargjør øregangene for denne vitale komponistens skriverier, så blir man fort fasinert - veldig fasinert. Musikken er sprudlende, uforutsigbar og bent ut artig å lytte til.
Neste gang man lar platen snurre i spilleren, er det faktisk andre kvaliteter som dukker opp. Og slik kan det bare fortsette. Hver gang oppdages nye linjer, man oppfatter andre klanger, legger merke til små finurlige rytmiske lekkerheter og man forundres over komponisten fantasi og kreativitet i de forskjellige verkene.
Og når man kan høre at musikerne liker det de fremfører, er det et bevis på komponistens høye kvalitet. Ett poeng med samtidsmusikk bør jo være å skrive musikk som utøverne er i stand til å formidle ltil lytteren.
"Bad Language" (2000) er platas innledende verk, fulgt av; " Collision" for piano og slagverk (1997), "Undeciphered Tremors" for bratsj og slagverk 1998), "Bass Substances" for kontrabass og tuba (1999) og "Cloud of Unknowing" (1998).
Medvirkende er; Gunilla Süssmann, piano - Eirik Raude, perkusjon - Catherine Bullock, bratsj - Terje Viken, perkusjon - Håkan Thelin, kontrabass - Even Evensen, tuba og Ensemble Ernst. Det hele ledes av Thomas Rimul.

MARK ADDERLY: "Bad Language"
Aurora ACD 5031 (2005)
Spilletid: 81:51

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar