lørdag 19. mai 2007

Lekent kammerspill

Jon Faukstad hører etter hvert til en av nestorene i norsk musikkliv. Hans utrettelige "kamp" for accordionets plass i norsk samtidsmusikk slår med "Accordion Chamber" ut i full blomst - nesten.
Musikkmangfold er definitivt merkelappen på denne utgivelsen. Selv om det utelukkende er norske komponister som er representert, er musikkens uttrykk så vidt forskjellig at "Accordion chamber" aldri blir kjedelig - nesten da.

Det eneste verket som denne anmelderens ører lot være med en gjennomspilling var Trygve Madsens "Partita". Ikke alt for spennende med andre ord.
Men ellers sprudler komponister og musikere i gjensidig samklang.
Det er Øisitein Sommerfeldt som får æren av å innlede plata, med fem sanger til tekst av Inger Hagerup og Magli Elster, der sopranen Helga Bornen bidrar. Tekstene spenner fra det grav alvorlige til det humoristiske - og duoen Botn/Faukstad får virkelig fram stemningene i de små sangene.
Så følger Madsens "Partita", et verk som blir godt fremført av Faukstad og hans medspiller på accordion Friedrich Lips, men innholdet i verket kan man nesten si å ha hørt før. Ikke direkte nyskapende eller spenstig.
Da er det noe helt annet som dukker opp i det tredje verket. Olav Anton Thommessens "Akk og kved - leddgiktsfønk for tre" tvinger frem det store øresmilet hos lytteren. Ikke bare pirrer tittelen, men en trio bestående av to accordion og slagverk er nesten nødt til å bli spennende lytting. Og Thommessen fornekter seg ikke. Hans innsikt i forskjellige musikkformer (også populærmusikk) er med på å skape et verk som meisler seg ut til platas høydepunkt. Faukstad har her med seg Tom Karlsrud på accordion og slagverkeren Bjørn Rabben. Mesterlig helt enkelt!
Også kombinasjonen klarinett / accordion fungerer optimalt på denne plata, med en god gjest i Hans Christian Bræin. Schjeldrup-Ebbes "Canzonetta" og Håkon Berges "Jakten" er to verk med vidt forskjellig utgangspunkt, men Bræin og Faukstad tar godt vare på både det lyriske hos Schjeldrup-Ebbe og det rytmiske og dramatiske i Berges musikk.
Sigmund Groven hører nesten naturlig med på plate der accordionet er sentralt. Groven selv er en av klodens beste munnspillutøvere, og har gjennom årene også komponert en rekke små og større verk. Suiten "Sommaren som var" fra 2003, oser Sigmund Groven tvers igjennom - og det er så glitrende vakkert i sitt melankolske sfære, og lekent i sine liflige innfall. Strålende formidlet av fiolinisten Per Sæmund Bjørkum og Jon Faukstad. Ikke direkte nyskapende, men du sitter garantert igjen med et smil om munnen når plata har snurret ferdig.
Accordion chamber:
Øystein Sommerfeldt: "To villkirsebær" - "Trekløver"
Trygve Madsen: "Partita"
Olav Anton Thommesen: "Akk og kved - leddgiktsfønk for tre"
Dag Schjelderup Ebbe: "Canzonetta"
Håkon Berge: "Jakten"
Sigmund Groven: "Sommaren som var"
---
Bjørn Hammershaug fra Ballade møtte Jon Faukstad - klikk her
Omtale fra cd-lanseringen på trekkspill.no finner du her! 

JON FAUKSTAD: "Accordion Chamber"
JPS Records 302 (2007)
Spilletid: 58:38 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar