onsdag 20. mars 2013

Som én enhet

Mozartfolket har ventet og ventet på denne innspillingen. Det har nemlig gått gjetord om Christian Ihle Hadlands Mozart-spill lenge. Og nå har de to mest kjente klaverkonsertene blitt lansert. Rimelig spenstig nettopp fordi det finnes så utrolig mange stjerneinnspillinger av akkurat disse konsertene.

Så sitter man der - etter endt gjennomlytting - og lurer på hva i all verden man har opplevd - bortsett fra at man vet det er Mozarts to berømte klaverkonserter. For det er faktisk sjeldent man hører en så gjennomarbeidet innspilling - spesielt med det kunstneriske aspektet i minne. Og allerede etter andre gang plata har snurret i spilleren er man sikker:
Dette er en av de flotteste innspillingene som har truffet denne anmelderens øreganger noensinne.
Hvorfor?
Fordi solist og orkester opptrer som én enhet. Det er ikke ofte man kan registrere at solisten ikke opphøyer seg selv ved å «ta hele» lydbildet - og man har da hørt at orkesreret har «spilt i hjel» solisten. Men her - med Christian Ihle Hadland, Oslo Filharmoniske orkester og Arvid Engegård - er alt så fantastisk naturlig. Det blir servert som en nydelig musikalsk anretning.
Her opplever vi sann spilleglede - fra samtlige som er innvolvert. Det er bare å nyte!

Wolfgang Amadeus Mozart:
Klaverkonsert nr.21 C-dur K 467 «Elvira Madigan»
Klaverkonsert nr.22 Ess-dur K 482
Christian Ihle Hadland
Oslo Filharmoniske orkester
Arvid Engegård

WOLFGANG AMADEUS MOZART: Klaverkonsert nr.21 og 22
Simax Classics PSC 1323 (2012)
Genre: Klassisk
 
Christian Ihle Hadland
  • Født i 1983, Stavanger
  • Studert med Ingeborg Songe-Møller og Erling Ragnar Eriksen
  • Debutert 15 år gammel med Kringkastingsorkesteret
  • Har vunnet Rudolf Firkusny-konkurransen i Praha, Shell-prisen, Kjell Bækkelunds ærespris i 2006, Den norske solistpris og De unges Lindemanpris i 2007

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar