lørdag 3. juni 2006

Et fasinerende møte

Fuglelyder er noe alle mennesker på en eller annen måte har et forhold til. Og det finnes en rekke musikkstykker som tar utgangspunktet i dette. Olivier Messiaen (1908-1992) har med sine to verk «Catalogue d'oiseaux» og «Petites esquisses d'oiseaux» skapt noe helt unik i pianolitteraturen. 

På denne trippel-cd'en er det Håkon Austbø som er eksekutør. Og selv om innspillingen er 10 år gammel legger jeg meg fortsatt langflat i beundring. Her snakker vi nesten tre timer med «fuglesang» som Austbø formidler med en utrolig presisjon og en fantastisk teknikk. For dette er vanskelig musikk - særdeles vanskelig å innøve. Men Austbø greier det kunststykket å holde interessen oppe - i alle fall hos undertegnede. Kun en kort pause midt i, med høyt koffeininnhold er påkrevet for å nyte denne spesielt gode innspillingen.
Utgangspunktet for de to verkene egentlig ganske likt ut om man ikke blar litt i cd-heftet - eller er så heldig å sitte med en murstein av et partitur foran seg. Men der «Petites esquisses d'oiseaux» tar for seg små skisser av fuglelyder - beskriver Messiaen i «Catalogue d'oiseaux» også de omkringliggende landskap og trekker inn andre fugler i de små miniatyrene som han har satt sammen til en koloss av et klaververk. Her beskrives også fjærdrakt, fuglenes samtaler - og ikke minst presenteres fuglenes typiske signaler.
Messiaen har komponert formidable musikkstykker i disse samlingene. Han er fargerik i det atonale landskap - og når også Håkon Austbø maler frem det ene prakteksemplaret av en fuglebeskrivelse etter den andre på sitt piano må det bli bra.
Dette er kanskje ikke det første Messiaen-verket man bør gi seg i kast med. Men det er definitivt ett av den franske komponistens virkelig store bragder.

OLIVIER MESSIAEN: «Catalogue d'oiseaux» & «Petites esquisses d'oiseaux»
Håkon Austbø, klaver
Naxos CD (1996)
Genre: Klassisk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar