Edvard Griegs tre sonater for fiolin og klaver har kvaliteter som holder dem på repertoaret, ikke bare hos norske, men også internasjonale topp-fiolinister.
Terje Tønnesen og Einar Henning Smebye har nå spilt inn samtlige av Griegs fiolinsonater og denne platen tåler absolutt å sammenlignes med Pierre Amoyals fantastiske innspilling.
Parhestene Tønnesen og Smebye fremfører verkene med entusiasme og ved siden av et nydelig klanglig resultat, har musikerne fått frem karakteren i de tre vidt forskjellige musikkstykkene på en fremragende måte.
Spesielt deres tolkning av c-moll sonaten op.45 er eminent. Det hører vi at det formelig gnistrer rundt Tønnesens fiolinstrenger.
For å si det med et moderne uttrykk; denne plata er rå!
Paradokset med Griegs musikk er at vi opplever den som synonym med det ur-norske, mens det faktisk er en enkelt kunstners personlige uttrykk vi hører. Identifikasjonen av det «Griegske» som «det norske» henger sammen med den bevisstgjøringen omkring norsk identitet som lå i komponistens samtid, og som Grieg så mesterlig utformet i sin musikk. Ikke bare er det klare innslag av folkemusikk-inspirerte temaer og rytmikk, men det hele er preget av en djerv og frisk skaperånd.
TERJE TØNNESEN:
Edvard Griegs fiolinsonater, Simax Classics PSC 1162 (2001)
Spilletid: 60.51
Distribusjon: Musikkoperatørene
Terje Tønnesen og Einar Henning Smebye har nå spilt inn samtlige av Griegs fiolinsonater og denne platen tåler absolutt å sammenlignes med Pierre Amoyals fantastiske innspilling.
Parhestene Tønnesen og Smebye fremfører verkene med entusiasme og ved siden av et nydelig klanglig resultat, har musikerne fått frem karakteren i de tre vidt forskjellige musikkstykkene på en fremragende måte.
Spesielt deres tolkning av c-moll sonaten op.45 er eminent. Det hører vi at det formelig gnistrer rundt Tønnesens fiolinstrenger.
For å si det med et moderne uttrykk; denne plata er rå!
Paradokset med Griegs musikk er at vi opplever den som synonym med det ur-norske, mens det faktisk er en enkelt kunstners personlige uttrykk vi hører. Identifikasjonen av det «Griegske» som «det norske» henger sammen med den bevisstgjøringen omkring norsk identitet som lå i komponistens samtid, og som Grieg så mesterlig utformet i sin musikk. Ikke bare er det klare innslag av folkemusikk-inspirerte temaer og rytmikk, men det hele er preget av en djerv og frisk skaperånd.
TERJE TØNNESEN:
Edvard Griegs fiolinsonater, Simax Classics PSC 1162 (2001)
Spilletid: 60.51
Distribusjon: Musikkoperatørene
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar