Jon Faukstad hører etter hvert til en av nestorene i norsk musikkliv. Hans
utrettelige "kamp" for accordionets plass i norsk samtidsmusikk
slår med "Accordion Chamber" ut i full blomst - nesten.
Musikkmangfold er definitivt merkelappen på denne utgivelsen. Selv om det
utelukkende er norske komponister som er representert, er musikkens uttrykk
så vidt forskjellig at "Accordion chamber" aldri blir
kjedelig - nesten da.
Det eneste verket som denne anmelderens ører lot være med en gjennomspilling
var Trygve Madsens "Partita". Ikke alt for spennende med andre
ord.
Men ellers sprudler komponister og musikere i gjensidig samklang.
Det er Øisitein Sommerfeldt som får æren av å innlede plata, med fem sanger
til tekst av Inger Hagerup og Magli Elster, der sopranen Helga Bornen
bidrar. Tekstene spenner fra det grav alvorlige til det humoristiske - og
duoen Botn/Faukstad får virkelig fram stemningene i de små sangene.
Så følger Madsens "Partita", et verk som blir godt
fremført av Faukstad og hans medspiller på accordion Friedrich Lips, men
innholdet i verket kan man nesten si å ha hørt før. Ikke direkte nyskapende
eller spenstig.
Da er det noe helt annet som dukker opp i det tredje verket. Olav Anton
Thommessens "Akk og kved - leddgiktsfønk for tre" tvinger
frem det store øresmilet hos lytteren. Ikke bare pirrer tittelen, men en
trio bestående av to accordion og slagverk er nesten nødt til å bli
spennende lytting. Og Thommessen fornekter seg ikke. Hans innsikt i
forskjellige musikkformer (også populærmusikk) er med på å skape et verk som
meisler seg ut til platas høydepunkt. Faukstad har her med seg Tom Karlsrud
på accordion og slagverkeren Bjørn Rabben. Mesterlig helt enkelt!
Også kombinasjonen klarinett / accordion fungerer optimalt på denne plata, med
en god gjest i Hans Christian Bræin. Schjeldrup-Ebbes "Canzonetta"
og Håkon Berges "Jakten" er to verk med vidt forskjellig
utgangspunkt, men Bræin og Faukstad tar godt vare på både det lyriske hos
Schjeldrup-Ebbe og det rytmiske og dramatiske i Berges musikk.
Sigmund Groven hører nesten naturlig med på plate der accordionet er sentralt.
Groven selv er en av klodens beste munnspillutøvere, og har gjennom årene
også komponert en rekke små og større verk. Suiten "Sommaren
som var" fra 2003, oser Sigmund Groven tvers igjennom - og det er så
glitrende vakkert i sitt melankolske sfære, og lekent i sine liflige
innfall. Strålende formidlet av fiolinisten Per Sæmund Bjørkum og Jon
Faukstad. Ikke direkte nyskapende, men du sitter garantert igjen med et smil
om munnen når plata har snurret ferdig.
Accordion chamber:
Øystein Sommerfeldt: "To villkirsebær" - "Trekløver"
Trygve Madsen: "Partita"
Olav Anton Thommesen: "Akk og kved - leddgiktsfønk for tre"
Dag Schjelderup Ebbe: "Canzonetta"
Håkon Berge: "Jakten"
Sigmund Groven: "Sommaren som var"
---
Bjørn Hammershaug fra Ballade møtte Jon Faukstad - klikk
her
Omtale fra cd-lanseringen på trekkspill.no finner du her!
JON FAUKSTAD: "Accordion Chamber"
JPS Records 302 (2007)
Spilletid: 58:38
JPS Records 302 (2007)
Spilletid: 58:38
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar