Den forholdsvis ukjente komponisten Hjalmar Borgstrøm er i vinden som aldri
før. Lett å forstå egentlig, tatt i betraktning nordmenns interesse for de
virkelig store verk - store linjer og de største operaer.
For det er i første rekke Richard Strauss og Richard Wagners musikk som har
virket som det kompositoriske lokomotiv i Borgstrøms virke. Han hadde de
største tanker og ideer om hva musikk kunne uttrykke, og på denne
innspillingen får vi for første gang høre to av hans symfoniske dikt, samt
den bredt anlagte fiolinkonserten.
Det symfoniske diktet «Jesus i Gethsemane» ble urfremført i Kristiania 1904,
og spilt en rekke ganger, sist så sent som i 1960. I programteksten henter
Borgstrøm direkte fra de fire evangelistene, og beskriver Jesu sjelekamp den
siste natten før korsfestelsen.
«De Dødes Natt» fikk sin urfremføring i Berlin i 1905, men har aldri blitt
fremført i Norge. I god grøsser-stil hensettes lytteren til kirkegården ved
midnatt, der de døde stiger ut av sine graver for å danse. Døden selv
henrykkes av dansen, og glemmer å kalle sine undersåtter tilbake før solen
igjen stiger. Mange av sjelene slipper unna og stiger opp mot lyset i de
evige høyder.
«Fiolinkonserten i G-dur» ble urfremført i 1914, men har nesten ikke vært
spilt siden. Denne konsert fremstår som en melodiøs og virtuos konsert som
faktisk fortjener en plass på repertoaret.
Solistene på innspillingen fremviser modne og våkne instrumentalister som vi
helt sikkert vil høre ofte både på plate og i konsertsalen. En stor del av
æren for et meget godt resultat må tillegges prosjektets dirigent, Terje
Boye-Hansen, en av de virkelige nestorene blant norske dirigenter.
Blomster går også østover til NorrlandOperaens symfoniorkester som spiller
eksepsjonelt godt. Og her kan vi spesielt trekke frem strykernes varme, samt
orkesterets velproposjonerte klang i de sterke og brede partiene i
Borgstrøms musikk.
Et stort pluss med utgivelsen er også en meget informativ tekstbok.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar