Døden er en like naturlig ingrediens i våre liv som kjærlighet. Men mens
kjærligheten er noe lyst og vakkert - noe livgivende, er døden mørk og
ugjenkallelig.
Dette har Marianne Beate Kielland tatt tak i - og det finnes mye musikk som
kan passe inn på en slik plate.
Nå er det det moderne tonespråket vs det tradisjonelle som er satt opp mot
hverandre på denne plata. Smått genialt fordi vi i det ene øyeblikket lulles
inn i melankoliens verden - for så å bli revet ut av det vare, nesten
trøstende for så å bli kastet inn i det skrikende, trøstesløse og
dramatiske.
Effektivt!
Og når plateskaperene har tatt utgangspunkt i samfunnet der alle lengter etter
å leve ut alle sine drømmer og ønsker, å nå sine personlige mål og realisere
seg selv, og gjennom medisinering, operasjoner og skjønnhetspleie streber
nær sagt mot evig liv, er det ikke rart at døden skremmer oss - også i
musikkens speil.
Dagens samfunn er på mange måter overfladisk og vi trenger å få røska litt opp
i sjela der vi vandrer rundt og luller oss inn i den daglige dont.
Derfor er det befriende at Kielland og pianisten Sergej Osadchuk brekker opp
musikken til Korngold, Sibelius, Mussorgskij og Finzi (som forøvrig er
alldeles betagende fremført), med nyere - og ikke fullt så lullende verk -
av Wolfgang Plagge og Maja Solveig Kjelstrup Ratjke.
Herved anbefalt!
---
Come away, Death av Erich Wolfgang Korngold
Södergren-sanger av Wolfgang Plagge
Come away, death av Jean Sibelius
HVIL av Maja Solveig Kjelstrup Ratkje
Cone away, death av Gerald Finzi
Songs and dances of death av Modest Mussorgskij
MARIANNE BEATE KIELLAND & SERGEJ OSADCHUK: «Come Away, Death»
2L (2010) - 2L-064-SACD
Genre: Kunstmusikk - Spilletid: 63:23
2L (2010) - 2L-064-SACD
Genre: Kunstmusikk - Spilletid: 63:23
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar