Denne platen krever mer enn å komme skliende inn foran høytalerne. Musikken
har nemlig en klar programmatisk profil - kontrast mellom by og land, for å
forenkle saken noe. Likevel oppleves innholdet som nytt hver gang man lytter
på musikken. Derfor er platas cd-heftet nær sagt en dyd av nødvendighet for
å gi denne musikalske opplevelsen full rettferdighet.
Her har jeg funnet frem plater og andre lydutgivelser som jeg håper vil gi deg en flott musikkopplevelse! Skriverier om andre spennende plater finner du her: https://musikkomtale.blogspot.com/
Verkliste
▼
onsdag 24. oktober 2012
onsdag 17. oktober 2012
Provoserende - Imponerende
Kan gjentagende cluster-akkorder - i ulike styrkegrader - over et visst
tidsrom gjøre vondt? Definitivt!
I Christian Bloms «Manualenes Poesi» (2007-2011) hamrer bokstavelig talt
pianisten inn disse akkordene - og selv om dette maner frem både emosjonell
smerte og ørenes provokasjon, så går «forbannelsene» etter hvert over i
fasinasjonen over hvor store forskjeller det er i disse akkordenes mange
uttrykk og klanger. Og bak lurer poesien - og hele verket avsluttes på en
høyst raffinert måte - som overrasker.
onsdag 10. oktober 2012
Sanger fra den nye wienerskolen
Vel, selv om de tre komponistene Schönberg, Berg og Webern sine sanger ikke
bryter med tonaliteten på denne innspillingen, så ble de tre herrer etter
hvert synonymt med den nye wienerskolen.
Det er to markante musikere som presenterer musikk av tre komponister som satt
sterke spor etter seg i begynnelsen av forrige århundre. Denne platen
inneholder sanger fra komponistene tidlige karrierer - og ved siden av den
musikalske kvalitet som mezzosopranen Marianne Beate Kielland og pianisten
Nils Anders Mortensen serverer - gir musikken et fint bilde rundt de tanker
og ideer komponistene hadde i sine tidlige karrierer.
onsdag 3. oktober 2012
Djervt og dyktig
Sindre Myrbostad - merk deg navnet. På sin cd-debut gir han seg i kast med et
riktig så djervt svennestykke - «24 preludier» op.11 av Alexander Skrjabin.
Musikk som er full av følelser og farger. Og det skal sies at Myrbostad er
ytters dyktig i å fremheve de klanglige aspektene ved Skrjabins nydelige
preludier. Alle moll- og dur-tonearter er representert i disse preludiene,
noe som setter utøveren på solide utfordringer vedrørende stemning og
klangfarger, noe Myrbostad løser på en særdeles fin måte. Musikken er
levende og føles naturlig spilt. Da har han på mange måter gjort jobben sin
under innstuderingen.