Denne platen krever mer enn å komme skliende inn foran høytalerne. Musikken
har nemlig en klar programmatisk profil - kontrast mellom by og land, for å
forenkle saken noe. Likevel oppleves innholdet som nytt hver gang man lytter
på musikken. Derfor er platas cd-heftet nær sagt en dyd av nødvendighet for
å gi denne musikalske opplevelsen full rettferdighet.
«Det å bevege seg gjennom en by er en god metafor for å lytte til ny
musikk. Det krever aktiv handling, enten man flanerer gjennom ukjente
bygater eller lytter til et stykke for første gang. Store byer vil alltid by
på overraskelser og nye opplevelser for den som åpner blikket. På samme måte
er en aktiv lytting nødvendig for å ta inn den nye musikken, hvor øret
skaper historien like mye som musikerne gjør det. Det handler ikke om å lene
seg tilbake for å bli overveldet av en fortelling, men om å vandre med ørene
gjennom et landskap av lyder hvor et mangfold av historier oppstår, brytes
mot hverandre, og forsvinner. Det handler om å bevege seg ned ukjente gater,
inn i mørke portrom, ut på plutselige, åpne plasser. Og på samme måte som i
en by er det utallige ruter man kan velge for å bevege seg fra A til B.
Byen er et landskap hvor vi stadig blir konfrontert med nye sosiale
situasjoner; midt inne i tilsynelatende kaotiske og tilfeldige mønstre av
mennesklige aksjoner, avsløres de tett sammenvevde strukturene som
forhindrer kaoset i å ta overhånd. Og under overflatene venter naturen på å
ta over, på å utslette våre konstruksjoner med organisk vekst; der hvor den
første delen, Possible Cities, arbeider med motsetninger, brudd og
friksjoner, dreier Essential Landscapes seg om organisk utvikling og
langsomme prosesser.»
Dermed er det overbrakt - og utgangspunktet for en meget god lytteropplevelse
er lagt. Selv om man får en så detaljert innføring i komponisten ideer rundt
verkene - så gir det klingende resultatet lytteren et stort rom til å tolke
inn sine egne bilder i verkene.
Musikken er godt skrevet og til syvende og sist er ensemblets bidrag av det
viktige slaget. Og man må ta av seg hatten for den perfeksjonisme - og den
levende klangen Christian Eggen får ut av sine medmusikere i Cikada. For
dette er musisering av ypperste klasse. Det er faktisk ikke mange
internasjonale ensembler som matcher ett av våre desidert beste
samtidsensembler. Når også lydenfolket bak denne produskjonen vet å sette
knallgod lyd og benytter seg av det ypperste innen teknologien - så blir
lytteropplevelsen utrolig god.
Så kan man krangle så mye man vil om samtidsmusikk - kontra den gode melodi og
den lettfattelige rytme. Men hvem sier at samtidens klanger IKKE inneholder
den gode melodi? Eller den lettfattelige rytme? Det blir øret som hører sin
oppgave å definere den problemstillingen. Og lytter man godt nok - så finner
man... For Eivind Buene har den evnen å skape de små magiske øyeblikk
innenfor det store og oversiktlige helheten. Derfor er dette musikk man VIL
vende tilbake til. Den pirrer nyskjerrigheten - igjen og igjen.
Kammermusikksyklusen Possible Cities/Essential Landscapes er skrevet for
Cikada i tidsrommet 2005-2009, og er bestilt av Cikada og Ensemble
Intercontemporain. Tittelen er hentet fra Italo Calvinos bok Usynlig byer,
som inneholder poetisk meditasjoner over konstruksjon og forfall, over
mennesklig skapertrang og naturens uunngåelige krefter.
Eivind Buene (f. Oslo, 1973) studerte ved Norges Musikkhøgskole mellom 1992 og
1998. Han skriver for orkestre, ensembler og solister, og har arbeidet mye i
skjæringspunktet mellom improvisasjon og komposisjon. Ved siden av musikken
har Buene skrevet essays og musikkritikk, og hans andre roman, Allsang,
kommer ut høsten 2012.
Innspillingen kommer i to versjoner i samme pakke. En plate med 5.1 Surround
og en plate i stereo-produsert DXD (Digital eXtreme Definition
352kHz/24bit).
God lytt!
EIVIND BUENE: «POSSIBLE CITIES / ESSENTIAL LANDSCAPES»
2L (2012) - 2L-083
Genre: Samtidsmusikk - Spilletid: 76:53
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar