Det er et stort lydunivers Jan Erik Mikalsen (f. 1979) innbyr til på sin nye plate. Og han har storfint selskap av POING, Kringkastingsorkesteret og Oslo-filharmonien.
Musikken er av nyere dato - «Saan» er skrevet i 2016 - «Songr for orkester» er fra 2014 og «Parts II» er skrevet i 2010.
Det som kjennetegner musikken er samspillet komponisten maner til. Måten han setter sammen og setter opp de ulike instrumentene mot hverandre gir et særdeles rikt fargespill av klanger. Når han også stemmer både harpe og treblåsere ned en kvarttone (i «Saan») greier Mikalsen å skape konstellasjoner som hele tiden både fanger og tirrer oppmerksomheten.
Det er selvsagt særdeles godt å arbeide sammen med tre så drivende dyktige ensembler som bidrar på denne platen.
Personlig liker jeg aller best hans nyeste orkesterverk «Saan» (som er koreansk for fjell). Her finner lytteren igjen strukturer som gir næring til egen fantasi - og musikkens rikdom er særdeles fascinerende. Gruppa POING består av instrumentene Frode Haltli (akkordeon), Rolf-Erik Nystrøm (saxofon) og Håkon Thelin (kontrabass). Strålende musikere som gir verket en ekstra dimensjon.
I «Songr» skaper komponisten nok en gang utfordringer for lytteren da han stemmer fiolinen og bratsjen opp en kvarttone. Disse to instrumentene settes i selskap med hardingfela - noe som også gir klangspekteret en ny dimensjon i forhold til tradisjonell orkestermusikk. Legg spesielt merke til avslutningen av «Songr» - en musikalsk nytelse!
Utøverne på denne platen leverer fantastisk fin musisering - slikt sett er dette en «levende» plate - med spennende samtidsmusikk fra denne meget talentfulle komponisten.
JAN ERIK MIKALSEN: «SAAN»
Trioen POING
Kringkastingsorkesteret - Miguel Harth-Bedoya
Oslo Filharmoniske Orkester - Han-Na Chang («Saan») - Dalia Stasevska («Parts II»)
Aurora ACD 5092 (2017)
Spilletid: 65:29
Musikken er av nyere dato - «Saan» er skrevet i 2016 - «Songr for orkester» er fra 2014 og «Parts II» er skrevet i 2010.
Det som kjennetegner musikken er samspillet komponisten maner til. Måten han setter sammen og setter opp de ulike instrumentene mot hverandre gir et særdeles rikt fargespill av klanger. Når han også stemmer både harpe og treblåsere ned en kvarttone (i «Saan») greier Mikalsen å skape konstellasjoner som hele tiden både fanger og tirrer oppmerksomheten.
Det er selvsagt særdeles godt å arbeide sammen med tre så drivende dyktige ensembler som bidrar på denne platen.
Personlig liker jeg aller best hans nyeste orkesterverk «Saan» (som er koreansk for fjell). Her finner lytteren igjen strukturer som gir næring til egen fantasi - og musikkens rikdom er særdeles fascinerende. Gruppa POING består av instrumentene Frode Haltli (akkordeon), Rolf-Erik Nystrøm (saxofon) og Håkon Thelin (kontrabass). Strålende musikere som gir verket en ekstra dimensjon.
I «Songr» skaper komponisten nok en gang utfordringer for lytteren da han stemmer fiolinen og bratsjen opp en kvarttone. Disse to instrumentene settes i selskap med hardingfela - noe som også gir klangspekteret en ny dimensjon i forhold til tradisjonell orkestermusikk. Legg spesielt merke til avslutningen av «Songr» - en musikalsk nytelse!
Utøverne på denne platen leverer fantastisk fin musisering - slikt sett er dette en «levende» plate - med spennende samtidsmusikk fra denne meget talentfulle komponisten.
JAN ERIK MIKALSEN: «SAAN»
Trioen POING
Kringkastingsorkesteret - Miguel Harth-Bedoya
Oslo Filharmoniske Orkester - Han-Na Chang («Saan») - Dalia Stasevska («Parts II»)
Aurora ACD 5092 (2017)
Spilletid: 65:29
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar