Venezia - romantikernes drøm - Adriaterhavets perle - musikkens storheter. Joda, mye kan skrives rundt denne byen - og mye kan spilles. Og akkurat det har Ingeborg Christophersen og Barokkanerne gjort noe med. «Recordare Venezia» er blitt en til en usedvanlig god reise i denne byens musikalske vesen.
Ingeborg Christophersen er en av de virkelig fine på sitt instrument - blokkfløyten. Hennes spill er uanstrengt, virtuost og særdeles vakkert. Hennes musikalske foredrag av dette fine knippet med komponister er det egentlig bare å ta av seg hatten av.
Platen innledes med en ytterst livlig versjon av Antonio Vivaldis «Il Gardellino» i D-dur op.10 nr.3. Her er det så man nesten klyper seg i armen for å riktig tro på Christophersens vanvittig flotte spill. En herlig start på en fantastisk spennende plate - som favner musikk skapt i løpet av en periode på 200 år.
Christophersens ledsagere er ensemblet Barokkanerne - musikere som gjennom sin fordypning i denne tidstypiske musikken, er med på å formidle en meget fin og leken opplevelse for oss i sofakroken.
Forfatteren Vetle Lid Larssen har skrevet en ytterst lesverdig innledning i cd-heftet.
På platen:
Antonio Vivaldi (1675-1741): «Il Gardellino» i D-dur op.10 nr.2, «Suonata a 2» for fløyte og fagott RV86, samt «Concerto per flautino» i C-dur RV444.
Biagio Marini (1694-1663): «Passacalio a 4 in G» op.22
Marco Uccellino (1603-1680): «Aria quinta sopra la Bergamasca»
Dario Castello (1590-1658): «Sonata 9 in G»
Giovanni Legrenzi (1626-1690): «Sonata seconda a4» op.10 nr.2
Baldassare Galuppi (1706-1785): «Concerto no.1 in G»
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) / Giovanni Bassano (1560-1617): «Pulchra es amica mea»
INGEBORG CHRISTOPHERSEN / BAROKKANERNE: Recordare Venezia
Lawo Classics LWC 1114 (2017)
Spilletid: 64.33
Ingeborg Christophersen er en av de virkelig fine på sitt instrument - blokkfløyten. Hennes spill er uanstrengt, virtuost og særdeles vakkert. Hennes musikalske foredrag av dette fine knippet med komponister er det egentlig bare å ta av seg hatten av.
Platen innledes med en ytterst livlig versjon av Antonio Vivaldis «Il Gardellino» i D-dur op.10 nr.3. Her er det så man nesten klyper seg i armen for å riktig tro på Christophersens vanvittig flotte spill. En herlig start på en fantastisk spennende plate - som favner musikk skapt i løpet av en periode på 200 år.
Christophersens ledsagere er ensemblet Barokkanerne - musikere som gjennom sin fordypning i denne tidstypiske musikken, er med på å formidle en meget fin og leken opplevelse for oss i sofakroken.
Forfatteren Vetle Lid Larssen har skrevet en ytterst lesverdig innledning i cd-heftet.
På platen:
Antonio Vivaldi (1675-1741): «Il Gardellino» i D-dur op.10 nr.2, «Suonata a 2» for fløyte og fagott RV86, samt «Concerto per flautino» i C-dur RV444.
Biagio Marini (1694-1663): «Passacalio a 4 in G» op.22
Marco Uccellino (1603-1680): «Aria quinta sopra la Bergamasca»
Dario Castello (1590-1658): «Sonata 9 in G»
Giovanni Legrenzi (1626-1690): «Sonata seconda a4» op.10 nr.2
Baldassare Galuppi (1706-1785): «Concerto no.1 in G»
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) / Giovanni Bassano (1560-1617): «Pulchra es amica mea»
INGEBORG CHRISTOPHERSEN / BAROKKANERNE: Recordare Venezia
Lawo Classics LWC 1114 (2017)
Spilletid: 64.33
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar