Verkliste

onsdag 24. februar 2016

Spennende komponistportrett

Det er alltid med stor nysgjerrighet man åpner en cd med musikk av en norsk samtidskomponist. Her presenteres Kari Beate Tandberg (f. 1958) med musikk for blåseorkester og mindre ensembler. Sånn får lytteren en variert og fin opplevelse.



Å sette karakter på musikk er vel egentlig meningsløst, all den tid musikk kan oppleves forskjellig fra dag til dag - ja fra time til time. Likevel er det fint å skrive en liten omtale opp mot en slags karakter - og denne gangen blir det om helhetsopplevelsen.
Musikken til Tandberg framføres av et knippe dyktige musikere. Og det er det velrenommerte Stockholm Blåsesymfonikere som innleder, med «Modes and Moves» fra 2008. Dette er et verk som i stor grad bærer preg av en kammermusikalsk tankegang, og komponistens bruk av musikalske elementer - både innen klang og rytmikk gjør dette til ni minutter med spennende vinkler, spilt av et meget god orkester ledet av Christian Lindberg.
Så følger to forholdsvis korte verk. «Dwindle» for strykekvartett fra 2009 er et fascinerende verk, der det klangskapende blant strykerne gir noen fasinerende aha-opplevelser. Kvartetten er bygget rundt ideen om å avslutte et verk.
Joachim Kwetzinsky framfører «Displacements» fra 2015. Det klaververk der komponisten har samarbeidet direkte med utøveren. Verket er forholdsvis lett tilgjengelig for lytteren, der både tekniske utfordringer og virtuositet er med å skape et spennende lydbilde.
«Octophonia» fra 2005 er skrevet for en stor sinfonietta-besetning. Dette verket var en del av Tandbergs arbeidet som stipendiat ved Norges Musikkhøgskole, og hun som forarbeid benytter blant annet digital bildelanalyse av videoutsnitt fra en utstilling på Pompidou-senteret i Paris. Så oversettes dataene til musikk. Det klingende resultatet er derfor av den komplekse sorten som NMH sinfonietta løser på en forbilledlig måte. Det hele dirigeres av Sigmund Thorp.
Plata avsluttes med «Attitudes II» fra 2014. Et verk for skuespiller, klaver og strykekvartett - det vil si - dette er opprinnelig en klaverkvintett, men komponisten har integrert dikt av Jon Fosse, noe som faller meget heldig ut i denne settingen.
Dette er en plate som gir et meget godt innblikk i komponisten Kari Beate Tandberg virke, og hun har definitivt noe på hjertet!

KARI BEATE TANDBERG: «Modes and Moves»
Euridice EUCD 98 (2015)
Spilletid: 59.43  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar