Noen ganger stusser ørene mer enn vanlig. Og i dette tilfellet stusser de mye - for dette er nyskapende barokk satt opp mot pop og jazz - intet mindre.
Elisabeth Holmertz er tydeligvis ingen uredd dame. Her samler hun inn barokkperler og får tre anerkjente pop- og jazzsangere/musikere til å skrive nye ting som skal vise at barokken ikke er så langt unna dagens musikkstiler. Heftig gjort - og Holmerz og strengemester Fredrik Bock lykkes langt på vei.
Og ja - det er likheter mellom barokkens musikalske verden og dagens pop og jazz. Albumet kan nok kalles for det ultimate crossover-albumet, der sjansen for å faller hardt ned mellom to stoler er forholdsvis stor. Men så er det denne Holmertz da, som innehar en stemme og musikkfølelse som kler de barokke klanger like godt som nye enkle sanger - ja til og med klassisk samtidsmusikk spinner Holmertzs stemme inn i en sublim musikalsk verden.
Men når alt kommer til alt - det er duoens tolkninger av barokkens sanger som virkelig føles perfekt. Det gjøres på en litt ny måte, musikerne tar seg friheter i sine tolkninger - og det blir en spennende og ny opplevelse i sofakroken. Ellers bidrar Ane Brun, Susanna K. Wallumrød og Benedikte Torget på platen med gode sanger.
Platen avsluttes med Leonard Cohens versjon av «Hallelujah». Akkurat den dropper jeg i min personlige spilleliste.
ELISABETH HOLMERTZ/FREDRIK BOCK: «Love Songs Re-spelled»
Elisabeth Holmertz, sopran - Fredrik Bock, barokkgitar og teorbe
LAWO Classics LWC 1018 (2010)
Spilletid: 66:14
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar