Man bretter ut ørene når selveste Ardittikvartetten gjør en soloplate med verker av unge norske komponister. Dette er verker som er skrevet spesielt for Ardittikvartetten i regi av Ultima-festivalen, og musikerne klarer virkelig å gi de nye verkene en spennede koloritt.
Med mer enn 140 CD innspillinger og mengder av Gramophone, Diapason og andre awards, er britiske Arditti det mest suksessfulle ensemble innen ny musikk i dag. Derfor er det en solid fjær i hatten for Ragnhild Berstad, Jon Øivind Ness, Rolf Wallin og Sven Lyder Kahrs å få sine stykker foreviget av dette elite-ensemblet.
Med mer enn 140 CD innspillinger og mengder av Gramophone, Diapason og andre awards, er britiske Arditti det mest suksessfulle ensemble innen ny musikk i dag. Derfor er det en solid fjær i hatten for Ragnhild Berstad, Jon Øivind Ness, Rolf Wallin og Sven Lyder Kahrs å få sine stykker foreviget av dette elite-ensemblet.
Platas mest spennende og sammensatte verk er uten tvil Ness' sin "Beware of darkness", en tittel Ness har "stjålet" fra John Lennon. Verket er knyttet opp mot hendelsen 11/9 2002, samt melodiske og harmoniske referanser til musikk av George Harrison. Og det klingende resultat er godt.
Ellers finner vi Ragnhild Berstads "Toreuma", rikt på farger og musikalske idéer, Sven Lyder Kahrs "Ein Hauch um nichts" - et verk som - i likhet med haukens flukt - er mer eller mindre "svevende" og ikke minst Rolf Wallins "Phonotope 1". Her har komponisten integrert en datamaskin i verket - noe som gir musikken en langt større klangbunn. Bakgrunnen for verket er; tre, metall, vann, ild og jord - fem elementer i tradisjonell kinesisk tekning.
Og Arditti-kvartetten overbeviser - som vanlig!
ARDITTI-KVARTETTEN: "Ultima"
Aurora ACD 5035 (2004)
Spilletid: 77.41
Aurora ACD 5035 (2004)
Spilletid: 77.41
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar