Det er tre karakteristiske komponister Karstein Askeland har tatt for seg på denne platen.
Johann Sebastian Bachs orgelverk er musikk for sjel, sinn og ører. Mendelssohns musikk er for den lyttende tilhøreren - og Regers musikk er av det fasinerende, ja tidvis utagerende slaget.
Derfor er dette blitt en veldig fint sammensatt plate og med vissheten om at tolkningene holder høy standard, blir lytteropplevelsen særs god.
Personlig er det Bach og Reger som fasinerer mest på Askelands plate. Bachs musikk formidles akkurat så selvsfølgelig og stilsikkert som det kreves - og med Mendelssohn som en behagelig kontrast kastes lytteren mot slutten rett inn i Max Regers emosjonelle musikalske verden.
Platen er innspilt på Riegerorgelet i Bergen domkirke. Det er bygget i 1997 og har 61 stemmer. Instrumentets fasade er fra 1891 og ble bygget til Albert Hollenbachs.
Karstein Askeland har vært kantor i Bergen siden 1987. Han underviser også i orgelspill ved Griegakademiet, og er fast organist i Bergen Filharmoniske Orkester.
På plata:
Johann Sebastian Bach (1685-1750): «Prelude & Fugue in G», «Triosonate nr.6» og «Schmucke dich, o liebe Seele»
Felix Mendelssohn (1809-1847): «Orgelsonate nr.1»
Max Reger (1873-1916): Koralfantasi op.52/3
Felix Mendelssohn (1809-1847): «Orgelsonate nr.1»
Max Reger (1873-1916): Koralfantasi op.52/3
KARSTEIN ASKELAND: «Sjelefryd»
Euridice EUCD 62 (2011)
Genre: Klassisk
Euridice EUCD 62 (2011)
Genre: Klassisk
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar