Håkon Austbø har plukket ut fem klaververk, der han sier følgende: (dette er
«en gruppe norske klaververk som jeg her presenterer med en viss stolthet.»
Og når man også kan registrere Austbøs strålende pianospill - blir plata enkel
å like, samtidig som det er interessant å sette seg ned å aktiv koble
trommehinnene sammen med opplevelsessenteret i hjernen.
Det pianisten Håkon Austbø gjør er å følge linjen fra lærer til elev gjennom
66 år. Her han han plukket meget sentrale verk i datidens moderne
musikk-norge. Musikk som på de fleste områder er referansverk i norsk
pianolitteratur.
Fartein Valens musikk veksler mellom fortettet emosjonalitet og poetisk
avklarethet i en mosaikk av stemmer, ofte betegnet som atonal polyfoni.
Dette får vi fine eksempler på i «4 klaverstykker» op.22, og «Intermezzo»
op.36.
Klaus Egge begynte tidlig å skrive musikk som var relatert til folkemusikken,
men etter hvert utviklet han seg i en mindre tonal og mer polyfon retning.
«Klaversonate nr.2» op.27 er et eksempel på hvordan Egges dype røtter i
norsk tradisjonsmusikk flettes inn i et verk som har et klart merke av
internasjonal inspirasjon over seg.
Finn Mortensens «Klaversonate» op.7 er - i likhet med Egges sonate - skrevet
på midten av 1950-tallet. Sonaten er kanskje ett av de viktigste klaververk
som er skrevet i moderlandet. Mortensen kom senere i kontakt med
Stockhausens elektroniske studio i Köln, og brakte den musikalske
modernismen til Norge. Han ble også Norges første professor i komposisjon,
og en av de mest fremtredende av hans mange studenter er Rolf Wallin.
Wallins bidrag er meget personlig med en helt egen harmonisk farge og en
intuitiv direkthet. Hans «Seven Imperatives», er skrevet snaut 50 år etter
sin læremesters sonate.
Lytt og reflekter.
HÅKON AUSTBØ: «NORWEGIAN IMPERATIVES»
AURORA (2009), ACD5060
Genre: Kunstmusikk - Spilletid: 1:04:25
AURORA (2009), ACD5060
Genre: Kunstmusikk - Spilletid: 1:04:25
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar