* At de er samlet på en plate og en raritet.
* At Paul Hindemith (1895-1963) hadde hjerte for begge disse litt sære
klassiske instrumentene er unikt.
* At de fremføres på en slik gjennomført og vakker måte er storveis.
Hindemiths musikk har gjennom årene - forholdsvis urettferdig - blitt
oppfattet som vanskelig. Dette kan kanskje tilskrives de verkene i det store
format, som rett nok er intrikate, men like fullt utrolig spennende.
Den tyske komponisten har også en stor mengde kammermusikk på samvittigheten.
Og på denne platen blir vi kjent med musikk som ikke så alt for ofte finner
veien til konsertsalen. Musikken er nok krevende for utøveren - både når det
gjelder form og tekniske utfordringer. Men når de fremføres på en så luftig
og virtuos måte som her, er det enkelt å la smilet følge øregangens lekne
vibrasjoner. Musiseringen her er av meget godt merke.
Også lydteknisk får denne innspillingen meget god karakter.
CD-en har fått sitt navn fra Hindemiths stamsted ved Neckarbroen i Heidelberg,
”Den gylne gjedde”.
På platen finner du:
«Duett for bratsj og cello» (1934)
«Konsertstykke for to alt-saksofoner» (1933)
«Sonate for solo bratsj» op.25/1 (1922)
«Sonate for alt-saksofon og klaver» (1943)
«Trio op.47 for tenor-saksofon, bratsj og klaver» (1928)
Utøvere er Henninge Landaas (bratsj), Vegard Landaas (alt- og tenor-saksofon),
Elzbieta Nawrocka (klaver), Bjørg Lewis (cello) og Rolf-Erik Nystrøm
(alt-saksofon)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar