Provokativ samtidsnøtt? - Tittelen på denne anmeldelsen krever nok sine svar.
Tittelen er i to ord - tre deler og er på en måte en samlet anmeldelse
for de tre verkene av Lene Grenager som er presentert.
Den provokative er kanskje den mest interessante og den mest ubehagelige å
høre på. "Kvartett" er skrevet for det (i klassisk
musikksammenheng) uvanlige instrumentet Ess-.klarinett. Et instrument som
skiller seg ut ved å ha halve lengden til en B-klarinett - og låter tidvis
som en nøtteskrike - og kan med hell benyttes som terror-redskap. Rent
personlig anser jeg dette instrumentet mer som en klangskaper i store
orkesterpartier, enn som et soloinstrument.
I «Kvartett» blir lyden av dette instrumentet ofte ubehagelig og selv om
musikken har sine klare kvaliteter blir dette faktisk vondt å lytte til.
Samtid: Platas første verk «Kvintett» er et mer tradisjonelt verk - tuftet på
den klassiske stil og er på mange måter et svært så delikat verk, godt
innpakket i samtidsklangen. Spesielt godt kommer komponistens evne til å gi
ideene sine en progressjon godt fram.
Nøtt: «Systema Naturae» er tuftet på 300-års jubileet til Carl von Linée - en
svensk naturforsker. Og det er her nøtta kommer inn - riktig nok i en mer
abstrakt form, men musikken skal i følge tittelen hentyde på en natur satt i
system? Ergo musikk satt i system - eller omvendt?. Dette verket er kanskje
platas beste verk - det frembringer ulike assosiasjoner underveis og gir
fantasien et godt spark bak.
Og fremførelsene? - Glitrende spilt må vite!
Det er ikke tvil om at Alpaca Ensemble er et av Norges ledende
samtidsmusikkensembler, men det er ikke alle lytteropplevelsene på denne
plata som rettferdiggjør de virkelig høye tall på terningen. Til det er
musikkens opplevelsesindeks litt lav.
Ensemblet består av Sigrid Elisabeth Stang, fiolin - Marianne Bau-douin Lie,
cello, - Else Bø, piano - Rolf Borch, ess-klarinett - Alex Robson, fiolin og
Ole Wuttudal, bratsj.
---
Lene Grenagers verk har blitt framført på festivaler og på enkeltkonserter i
hele Norge og i Europa. Grenager er opptatt av at musikernes egne stemmer og
valg skal prege verkene hennes samtidig som verkets kjerne er klart definert
fra hennes hånd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar