onsdag 3. oktober 2012

Djervt og dyktig

Sindre Myrbostad - merk deg navnet. På sin cd-debut gir han seg i kast med et riktig så djervt svennestykke - «24 preludier» op.11 av Alexander Skrjabin. Musikk som er full av følelser og farger. Og det skal sies at Myrbostad er ytters dyktig i å fremheve de klanglige aspektene ved Skrjabins nydelige preludier. Alle moll- og dur-tonearter er representert i disse preludiene, noe som setter utøveren på solide utfordringer vedrørende stemning og klangfarger, noe Myrbostad løser på en særdeles fin måte. Musikken er levende og føles naturlig spilt. Da har han på mange måter gjort jobben sin under innstuderingen.

Så dukker tre samtidsverk opp - og her viser Myrbostad fram sin dyktighet i å rede grunnen for selve klangen i klaveret, spesielt gjelder det i Ruta Paideres verk. At Myrbostad også har tatt med to nyere norske verk er prisverdig - og inntrykkene fra disse framførelsene er at vi her har med en usedvanlig dyktig pianist å gjøre. Bibalos fire små stykker er en sann fryd å lytte til. Musikken er usedvanlig godt spilt, og komponistens intensjoner med musikken - som tydelig kommer fram i satsenes titler - kommer godt fram i Myrbostads tolkninger.

På plata:
Alexander N. Skrjabin: «24 preludier» op.11
Ruta Paidere: «In Contrary Motion»
Antonio Bibalo: «Piani 'Solo' in the Evening»
Ketil Vea: «Reflekser»*
* med pianisten Franziska Steinecke 

Sindre Myrbostad (1971)

  • Studert ved universitetet i Tromsø, Kongelig Dansk musikkonservatorium i Århus og ved Hochschule für Musikk und Darstellende Kunst i Hamburg
  • Ansatt som distriktsmusiker i Ensemble Blå
  • Har hatt konserter i Norge, Russland, Bulgaria, Danmark, og Tyskland


SINDRE MYRBOSTAD: «IN CONTRARY MOTION»
EURIDICE (2012) EUCD76
Genre: Kunstmusikk - Spilletid: 61:13

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar