Klaus Egge regnes blant de mest sentrale skikkelsene i det nordiske musikklivet på 1900-tallet, og har vært avgjørende for framveksten av et nytt, norsk tonespråk.
Einar Henning Smebye og Tor Johan Bøen har hentet fram kammermusikk fra hele komponistens karriere, og nå presenteres tre av verkene.
Med unntak av klavertrioen er dette forholdsvis sjeldent framført musikk. Og selv om Egge var sentral i musikklivet, kan man nok skjønne at Fiolinsonaten og Duo Concertante ikke er av de verkene som fester seg lengst frem i hjernebarken etter å ha lånt øre til denne innspillingen.
Likevel må det sies at de tre musikerne som gir sine bidrag til denne platen, overbeviser med et dyktig spill - og det skal sies at det ikke er musikernes feil at musikken ikke når helt frem. Likedan må det gis blomster til Einar Henning Smebye og Tor Johan Bøen for a de lydfester musikk som tydelig viser Klaus Egges utvikling - også på det kammermusikalske området.
Trioen er i dag den meste spilte, og her vise musikerne frem den virkelig store Klaus Egge. Eminent spilt og så definitiv interessant musikk.
Fiolinsonaten fra 1932 er et av Egges tidlige verker, og viser tydelig inspirasjonen fra folkemusikken, særlig fra hjemfylket Telemark. Allerede her kan vi høre hans uvanlige og dissonerende tonespråk. Mens klavertrioen er et av Egges hyppigst fremførte stykker, og regnes som noe av det fremste innen norsk kammermusikk, har den meget virtuose og uttrykksfulle Duo Concertante for fiolin og bratsj, komponert 1945-51, fått langt mindre oppmerksomhet og er blitt lite fremført. Den har tidvis røtter i folkemusikken, men er skrevet i et mer europeisk tonespråk.
Musikere er:
Einar Henning Smebye, piano
Tor Johan Bøen, fiolin
Benedicte Royer, bratsj
Johannes Martens, cello
På plata:
«Fiolinsonate op.3»
«Due Concertante for fiolin og bratsj op.23»
«Klavertrio op.14»
KLAUS EGGE: «Kammermusikk»
Simax Classics - PSC 1193 (2013)
Sjanger: Klassisk
Einar Henning Smebye og Tor Johan Bøen har hentet fram kammermusikk fra hele komponistens karriere, og nå presenteres tre av verkene.
Med unntak av klavertrioen er dette forholdsvis sjeldent framført musikk. Og selv om Egge var sentral i musikklivet, kan man nok skjønne at Fiolinsonaten og Duo Concertante ikke er av de verkene som fester seg lengst frem i hjernebarken etter å ha lånt øre til denne innspillingen.
Likevel må det sies at de tre musikerne som gir sine bidrag til denne platen, overbeviser med et dyktig spill - og det skal sies at det ikke er musikernes feil at musikken ikke når helt frem. Likedan må det gis blomster til Einar Henning Smebye og Tor Johan Bøen for a de lydfester musikk som tydelig viser Klaus Egges utvikling - også på det kammermusikalske området.
Trioen er i dag den meste spilte, og her vise musikerne frem den virkelig store Klaus Egge. Eminent spilt og så definitiv interessant musikk.
Fiolinsonaten fra 1932 er et av Egges tidlige verker, og viser tydelig inspirasjonen fra folkemusikken, særlig fra hjemfylket Telemark. Allerede her kan vi høre hans uvanlige og dissonerende tonespråk. Mens klavertrioen er et av Egges hyppigst fremførte stykker, og regnes som noe av det fremste innen norsk kammermusikk, har den meget virtuose og uttrykksfulle Duo Concertante for fiolin og bratsj, komponert 1945-51, fått langt mindre oppmerksomhet og er blitt lite fremført. Den har tidvis røtter i folkemusikken, men er skrevet i et mer europeisk tonespråk.
Musikere er:
Einar Henning Smebye, piano
Tor Johan Bøen, fiolin
Benedicte Royer, bratsj
Johannes Martens, cello
På plata:
«Fiolinsonate op.3»
«Due Concertante for fiolin og bratsj op.23»
«Klavertrio op.14»
KLAUS EGGE: «Kammermusikk»
Simax Classics - PSC 1193 (2013)
Sjanger: Klassisk
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar