Det er ikke hver dag en ny plate fra USA når undertegnedes ører. Men når man titter på utøvernes navn i Dorian Wind Quintet registreres det et norsk navn - hornisten Karl Kramer-Johansen.
Det er musikk av musikkens «far» Johann Sebastian Bach kvintetten har gitt seg i kast med. Og det skal innrømmes at man i utgangspunktet er litt skeptisk når denne storheten i musikklivet får sin musikk transkribert. Det finnes mange eksempler på at det ikke alltid er like heldig.
Men på denne platen er det fagottisten, dirigenten og arrangøren Mordechai Rechtman som er ansvarlig for de musikalske skriverier - og resultatet er så absolutt av det gode slaget.
Dorian Blåsekvintett ble etablert så langt tilbake som i 1961, da de spilte på Tanglewood musikkfestival, og har gjennom årene bestilt og urframført en rekke nye verk.
Men på denne platen er det altså musikk av det gamle - men tidløse slaget. Her hører vi Johann Sebastian Bachs «Fuge i g-moll» BWV578, den andre konserten etter Antonio Vivaldi BWV593, en rekke koraler, samt «Preludium og fuge i d-moll» BWV539.
Kvintetten spiller usedvanlig godt, og skepsisen til at denne besetningen skulle gi seg i kast med musikk for orgel er definitivt gjort til skamme. Lydbildet er balansert og musikerne, som med ett unntak er helt ukjente, er et meget gledelig bekjentskap. Videre lytting til denne kvintetten anbefales varmt. Et sveip innom den rikholdige hjemmesiden deres gir oss enda flere meget fine musikalske opplevelser.
Et lite minus er platas litt snaue spilletid.
Musikken finner du nok ikke i norske platebutikker, men på deres hjemmeside www.dorianwindquintet.org - og med søk på strømmetjenester rundt om, kan nok denne fine kvintetten oppleves.
Det er musikk av musikkens «far» Johann Sebastian Bach kvintetten har gitt seg i kast med. Og det skal innrømmes at man i utgangspunktet er litt skeptisk når denne storheten i musikklivet får sin musikk transkribert. Det finnes mange eksempler på at det ikke alltid er like heldig.
Men på denne platen er det fagottisten, dirigenten og arrangøren Mordechai Rechtman som er ansvarlig for de musikalske skriverier - og resultatet er så absolutt av det gode slaget.
Dorian Blåsekvintett ble etablert så langt tilbake som i 1961, da de spilte på Tanglewood musikkfestival, og har gjennom årene bestilt og urframført en rekke nye verk.
Men på denne platen er det altså musikk av det gamle - men tidløse slaget. Her hører vi Johann Sebastian Bachs «Fuge i g-moll» BWV578, den andre konserten etter Antonio Vivaldi BWV593, en rekke koraler, samt «Preludium og fuge i d-moll» BWV539.
Kvintetten spiller usedvanlig godt, og skepsisen til at denne besetningen skulle gi seg i kast med musikk for orgel er definitivt gjort til skamme. Lydbildet er balansert og musikerne, som med ett unntak er helt ukjente, er et meget gledelig bekjentskap. Videre lytting til denne kvintetten anbefales varmt. Et sveip innom den rikholdige hjemmesiden deres gir oss enda flere meget fine musikalske opplevelser.
Et lite minus er platas litt snaue spilletid.
Musikken finner du nok ikke i norske platebutikker, men på deres hjemmeside www.dorianwindquintet.org - og med søk på strømmetjenester rundt om, kan nok denne fine kvintetten oppleves.
DORIAN WIND QUINTET: Dorian plays Bach
Gretchen Pusch, fløyte
Gerard Reuter, obo
Benjamin Fingland, klarinett
Adrian Morejon, fagott
Karl Kramer-Johansen, horn
Gerard Reuter, obo
Benjamin Fingland, klarinett
Adrian Morejon, fagott
Karl Kramer-Johansen, horn
Spilletid: 39.07 (2019)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar