Igjen er det bare å sette seg ned å applaudere. Eldbjørg Hemsing har denne gangen tatt for seg fiolinsonatene til Edvard Grieg (1843-1907). Og i musikalsk samarbeid med den makedonske pianisten Simon Trpceski skapes den musikalske magien som Grieg legger opp til i sine skriverier.
Det er ikke lenge siden vi opplevde hennes fiolinspill med en utrolig spennende innspilling av Tan Duns musikk - og derfra til den kammermusikalske norske nasjonalromantikeren Grieg er spranget forholdsvis stort.
Men igjen overbeviser Hemsing med sin musikalitet, sitt klangøre og ikke minst forståelsen av den musikken hun gir seg i kast med. Hun gjør den på en måte til sin egen med det spill hun legger for dagen.
Vi møter en tidlig Edvard Grieg i de to første sonatene - skrevet i henholdsvis 1865 og 1867 da Grieg var 22 og 24 år. To gjennomkomponerte verk med snev av storhet i seg. Og her er det den fine melodien som Hemsing tryller frem med sine strenger. Og samspillet mellom fiolinist og pianist er så lekende lett og rett og slett underholdende at det er helt greit for lytteren å bare gi seg over. Dette er flotte fremførelser av den unge Griegs musikk.
Den tredje sonaten kom til i 1886 - altså nesten 20 år etter nummer to. Og her møter vi en moden komponist som har en enda bredere forståelse av kammermusikkens vesen, noe han også (bevisst eller ubevisst) benytter seg av.
Og igjen oppleves musikernes innlevelse i musikken som vakker, storslått - og magisk. Dette er vitruost spill som i denne lytterens øre skaper umiddelbar kjærlighet til fremførelsene.
Eldbjørg Hemsing serverer også et lite ekstranummer med sin egen tolkning av folketonen «Hjemkost» som hun skrev i 2019. Også dette drivende godt spilt!
Framførelsene er teknisk imponerende - og klangmessig overbevisende. At plateselskapet også er på høyden når det gjelder lydgjengivelsen er med på å heve opplevelsen enda et hakk.
Skaff deg denne!
EDVARD GRIEG: Fiolinsonater
Eldbjørg Hemsing, fiolin - Simon Trpceski, piano
BIS-2456 (2020)
Spilletid: 72:30
Det er ikke lenge siden vi opplevde hennes fiolinspill med en utrolig spennende innspilling av Tan Duns musikk - og derfra til den kammermusikalske norske nasjonalromantikeren Grieg er spranget forholdsvis stort.
Men igjen overbeviser Hemsing med sin musikalitet, sitt klangøre og ikke minst forståelsen av den musikken hun gir seg i kast med. Hun gjør den på en måte til sin egen med det spill hun legger for dagen.
Vi møter en tidlig Edvard Grieg i de to første sonatene - skrevet i henholdsvis 1865 og 1867 da Grieg var 22 og 24 år. To gjennomkomponerte verk med snev av storhet i seg. Og her er det den fine melodien som Hemsing tryller frem med sine strenger. Og samspillet mellom fiolinist og pianist er så lekende lett og rett og slett underholdende at det er helt greit for lytteren å bare gi seg over. Dette er flotte fremførelser av den unge Griegs musikk.
Den tredje sonaten kom til i 1886 - altså nesten 20 år etter nummer to. Og her møter vi en moden komponist som har en enda bredere forståelse av kammermusikkens vesen, noe han også (bevisst eller ubevisst) benytter seg av.
Og igjen oppleves musikernes innlevelse i musikken som vakker, storslått - og magisk. Dette er vitruost spill som i denne lytterens øre skaper umiddelbar kjærlighet til fremførelsene.
Eldbjørg Hemsing serverer også et lite ekstranummer med sin egen tolkning av folketonen «Hjemkost» som hun skrev i 2019. Også dette drivende godt spilt!
Framførelsene er teknisk imponerende - og klangmessig overbevisende. At plateselskapet også er på høyden når det gjelder lydgjengivelsen er med på å heve opplevelsen enda et hakk.
Skaff deg denne!
EDVARD GRIEG: Fiolinsonater
Eldbjørg Hemsing, fiolin - Simon Trpceski, piano
BIS-2456 (2020)
Spilletid: 72:30
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar