På denne platen møter vi komponisten Kjell Habbestad og noe av hans kammermusikk. Hans to strykekvartetter er sentrale på denne innspillingen og tidsmessig rammer kvartettene inn platas to andre verk. Det er Vertavokvartetten, samt klarinettisten Björn Nyman og pianisten Sveinung Bjelland som formidler musikken. Og det gjøres på særdeles fint vis!
Den første kvartetten tar utgangspunkt i tradisjonsmusikk fra Israel, Italia, Orkenøyene og Vassenden i Hardanger. Og bare det å knyte sammen disse inspirasjonskildene i hver sin sats til en musikalsk paraply vitner om dyktig håndverk. Spesielt artig for undertegnede er det å dra kjensel på musikken i fjerde sats - tradisjonsmusikk som Habbestad har et sterkt forhold til, og som han også bruker blant annet i konserten for hardingfele og symfonisk korps fra 1986. Slåttestrofen med tittelen «Underjordisk musikk» blir i denne versjonen rent ut magisk - og den er strålende formidlet av Vertavokvartetten.
Strykekvartett nr.2 har et helt annet tonespråk enn den første kvartetten, ja det er tidvis nesten for senromantikk å regne. Habbestad har brukt tekstlige grunnlag (av Saint-John Perse, Georg Trakl, André Bjerke og Paul Celan) som inspirasjon i kvartetten og for lytteren kan det være spennende å lete frem de forskjellige tekstene, som også er godt referert til i cd-heftet.
På disse to verkene er det Vertavokvartetten som er utøver - fire fantastiske musikere som gjør denne musikken særdeles levende.
Det samme kan sies om platens to andre bidragsytere, klarinettisten Björn Nyman (Kringkastingsorkesteret og Det Norske kammerorkester), samt pianisten Sveinung Bjelland.
I klarinettkvintetten «Air d'été suédois» tas vi med til broderlandet og dette verket er også basert på en tekst - novellen «I midsommartider» av August Strindberg. Her males naturens bilder med en herlig musikalsk pensel - et verk som nesten har litt "ravelske" dragninger over seg.
i den avsluttende «Divertimento» for klarinett og piano henter komponisten frem Alf Prøysens «Julepresangen» som en slags sammenlignende(?) utvikling for den musikalske progresjonen i verket. Velfundert og artig!
Kjell Habbestad (f. 1955) er særdeles opplysende med sitt virke. Han er til daglig professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole og sett i lys av det, er et meget godt cd-hefte der komponisten gjør rede for all musikk en selvsagt ting. Lytteren får en titt i hans musikalske virke - ikke bare ved hjelp av det klingende resultat, men også med tekstlig formidling.
Vertavokvartetten er; Øyvor Volle og Annabelle Meare (fiolin), Berit Cardas (bratsj) og Bjørg Lewis (cello)
Igjen presenteres det godlyd fra lydtekniker Thomas Wolden.
På platen:
«Strykekvartett nr.1 - Quattro stazioni» op.21 (1989)
«Strykekvartett nr.2» op.91 (2013)
«Air d'été suédois» op.85 (2009)
«Divertimento» op.86 (2010)
KJELL HABBESTAD: «Quattro stazioni»
Vertavokvartetten, Björn Nyman (klarinett) og Sveinung Bjelland (piano)
Lawo Classics LWC193 (2020)
Spilletid: 71.46
PS! undertegne er i skrivende stund tilknyttet NRK Klassisk.
Og har hatt komponisten som lærer på Østlandets Musikkonservatorium i Oslo på 1990-tallet.
Den første kvartetten tar utgangspunkt i tradisjonsmusikk fra Israel, Italia, Orkenøyene og Vassenden i Hardanger. Og bare det å knyte sammen disse inspirasjonskildene i hver sin sats til en musikalsk paraply vitner om dyktig håndverk. Spesielt artig for undertegnede er det å dra kjensel på musikken i fjerde sats - tradisjonsmusikk som Habbestad har et sterkt forhold til, og som han også bruker blant annet i konserten for hardingfele og symfonisk korps fra 1986. Slåttestrofen med tittelen «Underjordisk musikk» blir i denne versjonen rent ut magisk - og den er strålende formidlet av Vertavokvartetten.
Strykekvartett nr.2 har et helt annet tonespråk enn den første kvartetten, ja det er tidvis nesten for senromantikk å regne. Habbestad har brukt tekstlige grunnlag (av Saint-John Perse, Georg Trakl, André Bjerke og Paul Celan) som inspirasjon i kvartetten og for lytteren kan det være spennende å lete frem de forskjellige tekstene, som også er godt referert til i cd-heftet.
På disse to verkene er det Vertavokvartetten som er utøver - fire fantastiske musikere som gjør denne musikken særdeles levende.
Det samme kan sies om platens to andre bidragsytere, klarinettisten Björn Nyman (Kringkastingsorkesteret og Det Norske kammerorkester), samt pianisten Sveinung Bjelland.
I klarinettkvintetten «Air d'été suédois» tas vi med til broderlandet og dette verket er også basert på en tekst - novellen «I midsommartider» av August Strindberg. Her males naturens bilder med en herlig musikalsk pensel - et verk som nesten har litt "ravelske" dragninger over seg.
i den avsluttende «Divertimento» for klarinett og piano henter komponisten frem Alf Prøysens «Julepresangen» som en slags sammenlignende(?) utvikling for den musikalske progresjonen i verket. Velfundert og artig!
Kjell Habbestad (f. 1955) er særdeles opplysende med sitt virke. Han er til daglig professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole og sett i lys av det, er et meget godt cd-hefte der komponisten gjør rede for all musikk en selvsagt ting. Lytteren får en titt i hans musikalske virke - ikke bare ved hjelp av det klingende resultat, men også med tekstlig formidling.
Vertavokvartetten er; Øyvor Volle og Annabelle Meare (fiolin), Berit Cardas (bratsj) og Bjørg Lewis (cello)
Igjen presenteres det godlyd fra lydtekniker Thomas Wolden.
På platen:
«Strykekvartett nr.1 - Quattro stazioni» op.21 (1989)
«Strykekvartett nr.2» op.91 (2013)
«Air d'été suédois» op.85 (2009)
«Divertimento» op.86 (2010)
KJELL HABBESTAD: «Quattro stazioni»
Vertavokvartetten, Björn Nyman (klarinett) og Sveinung Bjelland (piano)
Lawo Classics LWC193 (2020)
Spilletid: 71.46
PS! undertegne er i skrivende stund tilknyttet NRK Klassisk.
Og har hatt komponisten som lærer på Østlandets Musikkonservatorium i Oslo på 1990-tallet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar