fredag 1. juli 2022

Inne i pandemien


 Man kan bli særdeles kreativ av å "sitte inne" slik store deler av befolkningen gjorde i perioder de siste drøye to årene. Marcus Paus (f. 1979) omsatte innesittingen til en dobbelt-cd. Musikk som er ytterst variert, med fine musikalske formidlinger.


Marcus Paus er egentlig litt forankret i den gode melodi, noe også musikken hans bærer preg av. Han er altså ikke av de mer ekstreme, men liker å utforske klanger og melodiske føringer, noe som på denne platen farer godt av sted.

Tidvis er melodien godt skjult, mens det andre ganger ligger helt fremme i formidlingsvinduet. Takket være dyktige musikere finner man både nysgjerrighet og spenninger i de forskjellige stykkene. 

Platen innledes med «Two Eldritch Songs» (2020) der Paus på en god måte følger tekstenes «melodiske» oppbygging. Uten sammenligning forøverig penses mitt øre inn mot noen av diktene til T.S. Elliot som Andrew Lloyd Webber har gitt liv til i musikalen «Cats». Teksteheftet mangler diktene til H. P. Lovecraft, men Øystein Stensheims fine diksjon er en god hjelper i opplevelsen av dette verket.

At Paus har øye for skjønnhet kan oppleves i hans «Sonate for fløyte solo» (2020), der han lar seg inspirere av maleriene til Felix Vallotton. Her har man valgt å gjøre et opptak der en kommer tett inn på solisten. Vi hører alt - lyden av pust, lyden av klaffer og lyden av klang - spennende og fint formidlet av Tora Røstvik.

I «The Wounded Angel» (2021) for solo fiolin har Paus igjen latt seg inspirere av malerier - denne gangen av Hugo Simberg. Her utforsker i komponisten i fiolinens klangmuligheter, samt å finne den elegante melodi - godt formidlet av Bjarne Magnus Jensen.

Fiolinsonaten (2020) er igjen inspirert av tekstene til H. P. Lovecraft, der Paus benytter seg av kompositoriske grep som er interessante og beskrevet i cd-heftet. Komponisten gjør også grep for å gi de to musikerne et nærmest orkestralt materiale å arbeide med. 

Sist på denne første platen finnes mitt lille favorittstykke som også bærer tittelen på platen. «Cabin Fever» (2020) for vibraphon er et såre enkelt, men uttrykksfullt stykke musikk.

På den andre platen er det en live-innspillingen fra Tromsø-katedralen som er lydfestet.

Her møter vi gitaristen Petter Richter i gitarkonserten «Decameron: Concerto Rifigio» (2020) og fiolinisten Miriam Helms Ålien i «Voyage» (2021). I disse verkene er Arktisk filharmoni gode medspillere under ledelse av Henning Kraggerud. Tidsvis får jeg her en slags film-musikkfølelse der noe er riktig så skummelt mens noe er som en sødmefull blomst. Og selv om dette er to fine verk er det likevel kammermusikken som denne gangen fanger undertegnedes største interesse.

Ellers medvirker pianistene Stefan Ibsen Zlatanos og Ole Christian Haagenrud og perkusjonisten Anders Kregnes Hansen. 

MARCUS PAUS: Cabin Fever - Pandemic Works
Øystein Stensheim, tenor - Stefan Ibsen Zlatanos, piano - Tora Røstvik, fløyte - Bjarne Magnus Jensen, fiolin - Ole Christian Haagenrud, piano - Anders Kregnes Hansen, vibraphon - Miriam Helms Åline, fiolin - Petter Richter, gitar - Arktisk Filharmoni
Henning Kraggerud (dirigent)
SHEVA Contemporary SH290 (2022)
Spilletid: 90:36

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar