Ett av de virkelig store og gripende verkene til Olivier Messiaen (1908-1992) er «Quatour pour la fin du Temps» for klarinett, piano, fiolin og cello. Det er veldig fint at det Trondheim-baserte ensemblet Quatour Maliniak har gitt seg i kast med dette usedvanlige verket.
Historien til denne musikken er alt annet enn lystig. Det ble skrevet mens Messiaen var fange i Stalag VIII-leiren i Görlitz i daværende Tyskland - nå befinner denne leiren seg i den polske byen Zgorzelec -rett over grensen fra Görlitz.
Messiaen ble arrestert i juni 1940 og bragt til leieren, der han faktisk fikk skrevet dette verket i løpet av noen måneder og det ble urframført av ham selv og tre medfanger i Stalag-leieren 15. januar 1941.
Verket er - med sin bakgrunnshistorie - et av de virkelig gripende i musikkhistorisk sammenheng, og samtidig ett av mine favorittverk av denne franske komponisten. I cd-hylla står to andre innspillinger som også er av det virkelig fine slaget. Sony-innspillingen med klarinettisten Martin Föst, fiolinisten Janine Jansen, pianisten Lucas Debargue og cellisten Thorleif Thedén har jeg lyttet mye til og det er noen forskjeller i denne innspillingen (fra Øra fonogram) med Sony-innspillingen. Også Trio Messiaen med klarinettisten Raphaël Sévères plate er av det fine slaget.
Det som er gledelig er at denne nye innspillingen i flere av satsene tiltaler meg bitte litt mer enn Sony-innspillingen. Etter min oppfatning er Quatour Maliniaks versjon av verket ytterst god med tanke på valgene av tempi i de forskjellige satsene. Jeg liker også at teknikken gir en større nærhet til musikerne enn i de to andre innspillingene jeg har lyttet til som referanse.
Jeg var også så heldig å få dette verket servert sats for sats i løpet av tre dager under Norsk Komponistforenings fagdager i 2022, før hele verket ble framført av nettopp denne kvartetten på den siste dagen av samlingen. Slik sett får man et godt og nært forhold til et verk som settes høyt.
Quatour Maliniak består av fire riktig så dyktige musikere: Mona Spigseth (piano), Øyvind Gimse (cello), Rik De Geyter (klarinett) og Daniel Turcina (fiolin). Opphavet til kvartettens navn er inspirert av Jakob Maliniak, en polsk fiolinist som flyttet til Trondheim i 1918, der han virket som kapellmester på Hotel Britannias Palmehaven.
Innspillingen fra det forholdsvis lille plateselskapet Øra Fonogram føyer seg pent inn i rekken av meget hørverdige versjoner av dette verket.
OLIVIER MESSIAEN: «Quatour pour la fin du Temps»
Quatour Maliniak
Øra Fonogram OF210 (2023)
Spilletid: 48'27
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar