Ruth Wilhelmine Meyer utforsker, skaper og fremfører sitt eget spesielle materiale. På denne innspillingen tas lytteren med inn i et helt unikt lydunivers.
Platen «One Voices» sier egentlig mye om prosjektet. Meyers stemme er alene på denne platen. Vi opplever den enkle stemmen. Vi får stemmen hennes lagt lag på lag i «Lokeslottet» og vi vi får lytte til hennes tale, samt lyder hun skaper - helt akustisk.
Ett av verkene på platen skiller seg ut. «Lokeslottet» er skrevet for Det Norske Solistkor, men her er det altså i en versjon for hennes stemme - og det er fiffig gjort. Og tatt i betraktning at dette verket er skrevet for stemmer plassert rundt om i et rom, så må jeg si at lyden på dette verket virkelig er imponerende.
Flere av de andre verkene på platen, blant annet «We» og «Trinity» er fra tidligere produksjoner og vi får et spennende innblikk i Meyers skapende kraft. En del av innspillingene er gjort i Emanuel Vigelands Mausoleum, noe som gir klangopplevelsen en ekstra fin dimensjon.
Meyer har valgt å lage små intermezzi til det man kan kalle platas fire store hovedverk. Her bruker hun kun stemmen og munnen til å lage forskjellige klikke- og pustelyder og andre finstemte klanger. Og ja det funegrer godt som bindeledd mellom verkene, der de skaper en fin, men litt urolig kontrast til de andre verkenes delikate skjørhet.
Så om du har et godt lydanlegg i hjemmet, anbefaler jeg å lytte til denne innspillingen med stor lyd. Da venter en liten opplevelse!
RUTH WILHELMINE MEYER: «One Voices»
SIMAX Classics PSC1406 (2024)
Spilletid: 41'40
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar