Cellisten Thorleif Thedéen og pianisten Marianna Shirinyan har kalt denne platen «An die Musik». Et særdeles godt navn - for her hylles den romantiske musikken på en meget fin måte.
Det begynner særdeles stormfullt, med «Scherzo» av Johannes Brahms (1833-1897). Og her er det både intensitet og inderlighet som duoen pensler ut i det herlig kraftige tonespråket til Brahms.
I «Tre romanser» op.22 av Clara Schumann (1819-1896) er transkripsjonen fra fiolin til cello av det meget fine slaget. Klanglig så passer disse romansene vel så bra for celloen som for fiolin. Spesielt den andre romansen - en allegretto - er herlig lytting.
Så følger fiolinsonaten til Claras ektemann, Robert Schumann (1810-1856). Og selv om transkripsjonen fra fiolin til cello er av det gode slaget, frir jeg meg ikke fra at jeg fortsatt har den orginale versjonen for fiolin som en bedre opplevelse, men likevel - dette er godt spill.
«Cellosonate» op.6 er et meget tidlig verk av Richard Strauss (1864-1949), og her blomstrer romantikken virkelig. Igjen fasineres undertegnede av celloklangen. Thorleif Thedéens spill her er av ypperste klasse og Marianna Shirynian følger opp på et utrolig fint vis. Og jeg skvetter litt hver gang jeg høre de første tonene i refrenget fra «Å eg veit meg eit land» i cellosonatens tredje sats.
Midt i innspillingen finner vi de to nydelige stykkene «An die Musik» D547 og «Nacht und Träume» D.827 av Franz Schubert (1797-1828), og platen rundes av med Robert Schumanns udødelige «Träumerei» fra «Kinderszenen» op.15.
Her møter vi to musikere som har et sublimt samspill - og opplevelsen for oss i godstolen er og blir av det meget fine slaget.
THORLEIF THEDÉEN & MARIANNA SHIRINYAN: «An die Musik»
LAWO Classics LWC1334 (2024)
Spilletid: 72'14
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar