Å kunne følge en forfatter, musiker og komponist gjennom hele livet er givende. Ketil Bjørnstads musikk har for min del alltid vært der - fra hans tidlige jazz-plater, hans fantastiske "Leve Patagonia", til en dreining til litt mer klassiske innfallsvinkler - som i «Lofotoratoriet».
Ketil Bjørnstad (f. 1952) er en mangslungen kulturpersonlighet. Personlig fikk jeg møte ham en hektisk dag da jeg dirigerte to framføringer av hans «Messe for en såret jord», og det å få lov til å få et innblikk i komponistens intensjoner med sitt arbeid på slikt vis, er et godt og verdifullt minne.
Han større vokalverk som den nevnte messen, samt «Himmelrand - Tusenårsoratoriet» og nå «Lofotoratoriet», følger på mange måter samme slags oppskrift, selv om tonespråket har endret seg noe. Han benytter formen til den enkle men effektfulle visen, ikledd små flyktige jazzelementer, og en god dose klanger som peker inn i den klassiske verden. Musikalske grep denne komponisten behersker meget godt. Dette er med andre ord et musikalsk lappeteppe som Bjørnstad lykkes godt med nok en gang.
Denne gangen har han fått tekster av blant andre Ole Bremnes, Terje Johanssen, Ingrid Actander, og vi får høre utdrag fra «Den siste viking» skrevet av Johan Bojer. Sterke tekster som forteller om den fantastiske kulturen og de dramatiske historier som Lofoten er opphavet til.
Prosjektet som mezzosopranen Marianne Beate Kielland har hånden over, er blitt en veldig god opplevelse. Tekster og musikk er nennsomt sydd sammen - og sluttresultatet er en kulturell reise - en reise som gir et lite innblikk i den kulturen dette området som mor Norge hegner om.
«Lofotoratoriet» er vel verd å lytte til - også mye takket være god formidling av et knippe musikere og sangere som har ekte kjærlighet til sitt lokale miljø.
KETIL BJØRNSTAD: «Lofotoratoriet»
Marianne Beate Kielland, mezzosopran
Lofoten Voices, MiNensemblet
Terje Brun, akkordeon - Brage Tørmænen, slagverk
John Inge Johansen, resitatør
LAWO Classics LWC1202 (2020)
Spilletid: 68:52
Ketil Bjørnstad (f. 1952) er en mangslungen kulturpersonlighet. Personlig fikk jeg møte ham en hektisk dag da jeg dirigerte to framføringer av hans «Messe for en såret jord», og det å få lov til å få et innblikk i komponistens intensjoner med sitt arbeid på slikt vis, er et godt og verdifullt minne.
Han større vokalverk som den nevnte messen, samt «Himmelrand - Tusenårsoratoriet» og nå «Lofotoratoriet», følger på mange måter samme slags oppskrift, selv om tonespråket har endret seg noe. Han benytter formen til den enkle men effektfulle visen, ikledd små flyktige jazzelementer, og en god dose klanger som peker inn i den klassiske verden. Musikalske grep denne komponisten behersker meget godt. Dette er med andre ord et musikalsk lappeteppe som Bjørnstad lykkes godt med nok en gang.
Denne gangen har han fått tekster av blant andre Ole Bremnes, Terje Johanssen, Ingrid Actander, og vi får høre utdrag fra «Den siste viking» skrevet av Johan Bojer. Sterke tekster som forteller om den fantastiske kulturen og de dramatiske historier som Lofoten er opphavet til.
Prosjektet som mezzosopranen Marianne Beate Kielland har hånden over, er blitt en veldig god opplevelse. Tekster og musikk er nennsomt sydd sammen - og sluttresultatet er en kulturell reise - en reise som gir et lite innblikk i den kulturen dette området som mor Norge hegner om.
«Lofotoratoriet» er vel verd å lytte til - også mye takket være god formidling av et knippe musikere og sangere som har ekte kjærlighet til sitt lokale miljø.
KETIL BJØRNSTAD: «Lofotoratoriet»
Marianne Beate Kielland, mezzosopran
Lofoten Voices, MiNensemblet
Terje Brun, akkordeon - Brage Tørmænen, slagverk
John Inge Johansen, resitatør
LAWO Classics LWC1202 (2020)
Spilletid: 68:52
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar