Det er alltid spennende å høre Oslo-filharmonien i en setting med ny musikk. Denne gangen er det den strålende finske komponisten Kaija Saariahos som klinger gjennom orkesteret. Og det klinger godt!
Kaija Saariaho (f. 1952) er en av de mest anerkjente komponister av i dag - og hennes verk spilles ofte i konsertsaler, og det finnes etter hvert gode innspillinger med mye av hennes musikk.
Det er flott å høre en ny og intens innspilling av «Graal théâtre» for fiolin og orkester. Her befester solist Peter Herresthal sin store kjennskap (og lidenskap) for samtidens musikk. Selv om dette verket nå er over 25 år gammelt, er det likevel med spenning man åpner for lyden i høyttalerne. Herresthals spill er følsomt og teknisk superb, og samspillet med musikerne i Oslo-filharmonien er meget godt. Her må også gi en blomst til dirigenten, Clément Mao-Takacs - en musikalsk leder som kjenner Saariahos musikk meget godt.
«Neiges» er på denne innspillingen en versjon for 12 cellister. Og her får oslo-musikerne virkelig vist seg frem som et særdeles samstemt og samspilt ensemble. De fine og spennende klanger som skapes i dette verket vitner om et solist kompositorisk kjennskap til strykeinstrumentene - og at det fremføres av musikere som har lyst til å yte musikken rettferdighet.
Orkesterverket «Circle Map», et verk som også inkluderer den menneskelige stemme, samt elektronikk - viser også hvor godt samtidsorkester Oslo-filharmonien er blitt.
Plata innledes med «Vers toi qui es si loin» for fiolin og orkester er et kort verk, hentet fra finalen av L'amour de Loin av samme navn. Og igjen overbeviser Herresthal med sitt spill og sitt samspill.
Dette er en plate som er viktig - og spennende - og gir et godt innblikk i den finske komponistens musikalske skriverier.
Lyden er - som vanlig - veldig god!
KAIJA SAARIAHO: Fiolin og orkester
Peter Herresthal, fiolin
Oslo filharmoniske orkester - Clément Mao-Takacs (dirigent)
BIS-2402 SACD (2019)
Spilletid: 87:12
Kaija Saariaho (f. 1952) er en av de mest anerkjente komponister av i dag - og hennes verk spilles ofte i konsertsaler, og det finnes etter hvert gode innspillinger med mye av hennes musikk.
Det er flott å høre en ny og intens innspilling av «Graal théâtre» for fiolin og orkester. Her befester solist Peter Herresthal sin store kjennskap (og lidenskap) for samtidens musikk. Selv om dette verket nå er over 25 år gammelt, er det likevel med spenning man åpner for lyden i høyttalerne. Herresthals spill er følsomt og teknisk superb, og samspillet med musikerne i Oslo-filharmonien er meget godt. Her må også gi en blomst til dirigenten, Clément Mao-Takacs - en musikalsk leder som kjenner Saariahos musikk meget godt.
«Neiges» er på denne innspillingen en versjon for 12 cellister. Og her får oslo-musikerne virkelig vist seg frem som et særdeles samstemt og samspilt ensemble. De fine og spennende klanger som skapes i dette verket vitner om et solist kompositorisk kjennskap til strykeinstrumentene - og at det fremføres av musikere som har lyst til å yte musikken rettferdighet.
Orkesterverket «Circle Map», et verk som også inkluderer den menneskelige stemme, samt elektronikk - viser også hvor godt samtidsorkester Oslo-filharmonien er blitt.
Plata innledes med «Vers toi qui es si loin» for fiolin og orkester er et kort verk, hentet fra finalen av L'amour de Loin av samme navn. Og igjen overbeviser Herresthal med sitt spill og sitt samspill.
Dette er en plate som er viktig - og spennende - og gir et godt innblikk i den finske komponistens musikalske skriverier.
Lyden er - som vanlig - veldig god!
KAIJA SAARIAHO: Fiolin og orkester
Peter Herresthal, fiolin
Oslo filharmoniske orkester - Clément Mao-Takacs (dirigent)
BIS-2402 SACD (2019)
Spilletid: 87:12
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar