torsdag 26. desember 2019

God Strauss-oppfølger

Oslo-filharmonien og Vasily Petrenko er ute med den andre Richard Strauss-platen. Og det er en god oppfølger, der orkester og ikke minst solisten Louisa Tuck er i musikalsk godlune.

Det er et glitrende cellospill som tenner den musikalske lidenskapen i «Don Quixote» op.35. Oslo-filharmoniens solo-cellist serverer en god dose lidenskap i sitt spill og maler den musikalske historien på godt vis.
«Don Juan» op.20 er også et verk som orkesteret formidler godt. Det er lett å sammenligne denne innspillingen med Oslo-filharmoniens framføring med Paavo Berglund og Mariss Jansons tolkning med Concertgebouw-orkesteret i Amsterdam - og selv om Jansons-versjonen er min favoritt kan det ikke stikkes under en stol at kombinasjonen OFO og Petrenko ligger innenfor det man kan kalle en musikalsk nytelse.
Platen avsluttes med den smått humoristiske «Till Eulenspiegels lustige Streiche» op.28 - med herlig spill og akkurat den underfundige musikalske snert som verket trenger. Også her er jeg heldig som blant annet kan oppleve tolkningene til både Petrenko og Jansons, og de er begge to musikalske godbiter som det er fryd å lytte til. Petrenko viser her at han er med på å forvalte gløden fra Jansons orkesterbygging på en meget god måte.
Orkesteret har en rekke dyktige solister i sine rekker. Nevnt er cellisten Louisa Tucks briljante spill, med også de andre solo-innslagene på denne platen er med på å gi innspillingen et skinn av storhet.

RICHARD STRAUSS: Orkesterverk
Louisa Tuck, cello
Oslo filharmoniske orkester - Vasily Petrenko (dirigent)
LAWO Classics LWC 1184 (2019)
Spilletid: 76:26



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar