torsdag 11. april 2024

Tangofeber!


 Det er bare noen få år siden Håkon Skogstads plate «Visions of Tango» ble tildelt Spellemannprisen i kategorien klassisk. Nå er han her med «8 Concepts of Tango», og igjen er det bare spenne fast tangobeltet. For her innbyr han igjen til en tango-tur av høy klasse!


Han har skapt åtte perler som spenner fra det melankolske til det aldeles herlig og ja - tidvis utagerende frislipp av klanger og musikalske fossefall. Komposisjonene er av det beskrivende slaget - ja nesten som programmusikk å regne. Og nederst i denne lille teksten finner du komponistens ord om hvert av de åtte verkene.

Musikksjangeren kjenner vi - her skal lytteren plantes godt inn i den argentinske tradisjonsmusikken. Og bak tangentene på pianoet gir Skogstad sine musikalske venner utrolig herlige melodier og klanger å jobbe med. Og de jobber med et musikalsk temperament som igjen slår gnister i høyttalerne. Musikken Skogstad har skapt er mangslungen og han gir sine medmusikere både utfordringer og melodiske gaver som på et godt vis forvaltes til ørets glede.

Det er selvsagt det trekkspill-lignende instrumentet bandoneón som står i sentrum på plata. Instrumentet er opprinnelig tysk, men ble med tyske sjøfarere til sør-Amerika på 1880-tallet og er i dag det sentrale instrumentet i den argentinske tangoen. De to bandoneónistene Andreas Rokseth og Åsbjørg Ryeng fortjener sin del av æren for innspillingens kvalitet.

Musikklaget Skogstad har samlet er hver for seg eminente - og i samspill blir det særs gode opplevelser for oss som lytter. (selv om undertegnede hadde ønsket enda noen minutter i godstolen).

HÅKON SKOGSTAD: «8 Concepts of Tango»   
Musikere: Håkon Skogstad – pianist, Andreas Rokseth – bandoneón, Åsbjørg Ryeng - bandoneón, Sveinung Lillebjerka - fiolin, Anders Larsen - fiolin, Bergmund Waal Skaslien - bratsj, Marit Aspaas - cello, Ole Schøyen Sjölin - kontrabass
ØRA Fonogram  OF216 (2024)
Spilletid: 37'19

Her er komponistens egne ord om musikken;
- Caserón Porteño er en musikalsk hyllest til hotellet i Buenos Aires der vi som unge musikere vokste og utviklet oss gjennom kunstneriske opplevelser, øving,
undervisning og dansing.
- Retroreflections, er et tidløst speilbilde av fortid og nåtid, der tangoens gullalder møter konsepter for framtiden.
- A Contemplative Rhapsody starter som en samtale mellom to bandoneoner, før stykket utvikler seg til et bredt musikalsk landskap med røtter i den
argentinske tangoens rytmer.
- Tango contra Tango er inspirert av den klassiske musikkens kontrapunkt: Å konstruere et «tangobyggverk» stein for stein før overgangen til et
milonga-inspirert parti bestående av flere instrumentale soloer, inkludert en bratsj-improvisasjon.
- The Anvil er en hyllest til Osvaldo Puglieses tangoorkester: En framtid smidd med fortidens verktøy.
- Romance para Ocho er en romanse for åtte musikere.
- Battaglia er inspirert av renessansens og barokkens programmusikk: Krigstrommerytmer i en abstrakt nuevo tango-drakt.
- Lamento er det kontrasterende verket som etterfølger slaget i Battaglia - tradisjonelt sett et uttrykk for klage, sorg og anger. I min komposisjon står dette
mørket også i kontrast til følelser om håp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar