søndag 6. oktober 2013

Betraktning - linjer

Allerede når man titter på cd-coveret får man en anelse om hva som venter lytteren. Bildene preges av vinter, en enslig bil, en nedlagt kiosk og bygninger av betong. Dette er ikke musikk som beveger seg hurtig. Her er det nysgjerrigheten, betraktningen og følelsen av å kranse rundt musikalske former som skal danne en slags musikalsk ramme rundt platen.

Nå kan man også si at det er fortiden som preger musikken som Lars Petter Hagen har tatt med seg til Oslo Konserthus, der et særs godt og lydhørt Oslo filharmoniske orkester under ledelse av Rolf Gupta, formidler en musikkopplevelse som er noe helt utenom det vanlige her hjemme. Musikken er lyttervennlig, og formidler inntrykk og bilder på en enkel måte. Den har struktur og nettopp her har Gupta og Oslo-filharmonien lykkes i å gi musikken det rommet den trenger for å puste.

Lars Petter Hagen (f. 1975) er mest kjent for almenheten som kunstnerisk leder for avantgarde-festivaler som Happy Days og Ultima-festivalen. I 2003 mottok han Arne Nordheims Komponistpris, og nå han nå lar seg høre som orkesterkomponist med Norges fremste orkester under ledelse av dirigenten Rolf Gupta, og hardingfelesolist Gjermund Larsen. Særpreget og velklingende musikk som utfordrer både den klassiske profilen til orkesteret og den samtidsmusikalske retningen i Ultima. Dette er hans første orkesterutgivelse.

På plata:
«Norwegian Archives»
«Kunstnerens fortvilelse foran de antikkes fragmenters storhet»
«Tveitt-fragmenter»
«Sørgemarsj over Edvard Grieg»
«To Zeitblom»

LARS PETTER HAGEN:
Orkesterverk
Aurora ACD 5074 (2013)
Sjanger: Samtidsmusikk/klassisk


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar