torsdag 2. januar 2025

Kirkevandring i Roma


 Ketil Hvoslef (f. 1939) har nok latt seg inspirere av den italienske komponisten Ottorino Respighi (han med de berømte orkesterverkene «Fontana di Roma», «Feste Romane»,  og «Pini di Roma»), da han skrev sine orgelsatser inspirert av fire kirker i den italienske hovedstaden. Det er blitt en interessant musikalsk vandring av slikt.


 Nå stopper nok likheten mellom Hvoslef og Respighi med disse bildene - for musikkens uttrykk og avstanden i tid mellom de to komponistene er jo forholdsvis stor.

Likevel - det er fire store orgelverk vi får presentert her i «Chiese di Roma per Organo», meget fint formidlet av Karstein Askeland som til daglig er kantor i Mariakirken i Bergen. 

Vi skal altså besøke fire av de mange kirkene i Roma, og Hvoslef har latt seg inspirere av forskjellige ting som har med disse kirkene å gjøre. Det første verket (eller satsen); «Santa Cecilia» er selvopplevd, der nonnene i kirken starter å synge sin aftensang - med full kraft - der kanskje ikke stemmene sto til energien som ble lagt for dagen. 

I den andre satsen «San Clemente» – Livelli la fede – eller nivåer av tro. En tittel som sier det meste, for denne kirken består av tre etasjer. I musikken kan man høre at vi først går nedover og helt nederst under koret på kirken over, finner man en Mitra-helligdom fra begynnelsen av 200-tallet. Og her maler Hvoslef bilder som står godt til beskrivelsen av denne kirken. De musikalske elementene passer ganske så fint inn, og igjen er det meget godt spill i Askelands formidling.

Tredje sats; «San Iganzio» står det i beskrivelsen av verket "...eksellerer i perspektivistiske illusjoner." Og her leker komponisten seg med både rytmiske og melodiske linjer som skaper et spenstig stykke musikk.

Siste sats; «L’Oratorio di San Silvestro» ligger i nærheten av Basilica e Monastero Agostiniano Santi Quattreo Coronati, som beskriver kalkmaleriene i San Silvestro-oratoriet som viser hvordan keiser Konstantin ble omvendt til kristendommen.

Sammen med den eminente musikeren Karstein Askeland geleides vi gjennom Hvoslefs musikalske tanker rundt disse stedene. Musikken er fantasifull og danner fine bilder basert på inntrykk disse kirkene kan gi.

Dette er en innspilling som også viser Ketil Hvoslef fra en litt annen side enn når vi hører hans mange instrumentalverk. 

God lytting!

KETIL HVOSLEF: «Chiese di Roma per Organo»
Karstein Askeland, orgel (spilt inn i Mariakirken i Bergen)
LAWO Classics LWD2019 (2024)
Spilletid: 53'03

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar