Ok, sier kanskje noen - dette blir sært. 80 minutter med en enslig blokkfløyte med musikk skrevet mellom 1973 og 2022. Men nei da. Dette er blitt et album som er meget variert og innbyr til lytting - gang etter gang.
La meg ta tak i ett av de virkelig kjente verkene som Dahl har med på denne innspilling: «Vårlåter» op.44b av Øistein Sommerfeldt (1919-1994). Disse klassiske stykkene som ble skrevet i 1976 innledes med kanskje ett av de fineste norske stykkene skrevet for solo fløyte. Men altså her i tapning for blokkfløyte. Caroline Eidsten Dahl tar lytteren gjenom de fem satsene på et utsøkt vis, og musikken sprudler som en liten vårbekk i hennes hender.
Det er et rikt repertoar som Dahl har plukket frem til denne platen. Spesielt artig er det at hun vier den tidvis utskjelte komponisten Bjørn Fongaard (1919-1980) litt tid, med sonatene for blokkfløyte og altblokkfløyte, begge skrevet i 1973. Disse er hentet fra en samling med solosonater for en rekke instrumenter, og gir et fint innblikk på Fongaards kvaliteter som komponist.
Dahls teknikk kommer tydelig frem i samtlige av verkene på denne platen, men spesielt i Åse Hedstrøm (f. 1950) «In Memoriam» briljerer musikeren med eksepsjonell teknikk og ikke minst blåseteknikk. Dette er også ett verk som spenner vidt i kunsten å formidle klanger og lyder.
Platen innledes med Lene Grenagers (f. 1969) «Kullsorte Katedraler», et verk som også har gitt navn til innspillingen. Her møter vi musikk inspirert av den jødiske forfatteren Bruno Schulz, som ble myrdet av Gestapo i 1942. Musikken er på flere måter kullsort, men har også elementer av lys, undring og overraskelser. Meget godt spilt av blokkfløytist Dahl.
Ett av de mer lekne verkene er Terje Vikens (f. 1968) «Riss» fra 2022 der Caroline Eidsten Dahl igjen får vist hvilken eminent musiker hun er. En av våre sentrale komponister er Johan Kvandal (1919-1999). I «Suite for blockfløite», møter vi elementer av den norske tradisjonsmusikken. Det grunnlaget finnes også i Kjell Marcussens (f. 1952) «Norwegian Herbarium». Stykkene viser også hvor allsidig Dahl er i sin formidling og hvor gøy det er å lytte til blokkfløyte i de forskjellige formater.
En dose musikk tuftet på kristendommen er også med. Trond Kvernos (f. 1945) «Triptychon» fra 1981 er i tre satser og lytteren får innblikk i hans musikalske «alterbilder» med Jubal, Maria og Kong David. Spennende skrevet - og formidlet.
Platen avsluttes med to verk som er tett knyttet opp mot hverandre. «Elegie für Markus» skrev Morten Gaathaug (f. 1955) da komponisten Markus Zahnhausen døde i 2022. Og platen avsluttes med «Lux aeterna» av denne tyske musikeren og komponisten - et verk han skrev i 1992.
Caroline Eidsten Dahl viser seg igjen som en formidler av rang. Og det er selvsagt av stor viktighet, da en del av denne musikken ikke er noe man lytter til ofte. Så ta en lytt, gjerne i små doser og la deg fasinere av både musikken og spillet!
CAROLINE EIDSTEN DAHL: Black Cathedrals
LAWO Classics LWC1350 (2024)
Spilletid: 79'57
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar