torsdag 9. juli 2009

Poesiens dissonans

Denne tredje og siste platen med den komplette samlingen av orkestermusikk fra Fartein Valens hånd er som vakker poesi i dissonansens verden. Musikken er avstemt, ja nesten tilbakeholden i sitt uttrykk. Og formidleren er et lydhørt Stavanger symfoniorkester.

Fartein Valen (1887-1952) fikk dessverre ikke den anerkjennelsen i sin samtid som han fortjente. Hans musikk var unik her i steinrøysa - og med rette kan man nok anta at han var forut for sin tid - i det da forholdsvis konservative musikkmiljøet her til lands.
Denne siste plata i trilogien er rett og slett vakker. Og i hendene på Stavanger symfoniorkester og dirigent Christian Eggen loses vi som sitter i godstolen gjennom et lydlandskap som er dempet og nesten tankefullt.
Det er fem meget sentrale verk i Valens produksjon som er samlet her. Hans fjerde og siste symfoni er vakkert spilt. Den er en slags hyllest til Johannes Brahms og avsluttes med en Chaconne - akkurat som Brahms sin fjerde symfoni.
Platas tre første verk er lysende eksempler på en fantastisk vár og nennsom instrumentering. Komponisten hever stemmen kun i korte perioder noe som gjør den musikalske opplevelsen sterk.
Mest kjent i Valens produksjon er nok «Kirkegården ved havet» - et sårt og vakkert stykke musikk som bør fremføres oftere enn det gjøres i dag!
Platen avsluttes med den korte klaverkonserten (snaut ni minutter lang) med en reflektert og dyktig solist på pianokrakken - Einar Henning Smeby.

På platen:
«Kirkegården ved havet» op.20 (1934)
«La isla de las calmas» op.21 (1934)
«Ode til ensomheten» op.35 (1939)
«Symfoni nr.4» op.43 (1949)
«Klaverkonsert» op.44 (1950)

FARTEIN VALEN: Orchestral Music vol. III
Solist: Einar Henning Smebye, piano
Stavanger Symfoniorkester - Christian Eggen (dirigent)
BIS CD 1642 (2008)
Spilletid: 49:00

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar