onsdag 27. november 2002

Med bred pensel

Det er så man noen ganger fornemmer hissige fossefall, fruktblomstring og fjell-idyll når man hører på musikk. Og Geirr Tveitt (1908-1981) var i høyeste grad en mester i å male frem slike landskapsbilder - på godt og vondt.

I så måte er kontrastene på denne plata store, med den første klaverkonserten fra 1928 og den femte konserten fra 1954. Selv om den første konserten er et ungdomsverk, hører man tydelig at Tveitt allerede da hadde et godt grep om harmonier og rytmikk. Den femte konserten er likevel platas mest interessante, der Tveitt virkelig bruker bred pensel i sitt tonemaleri.
Tveitt hadde suksess i Oslo og Paris med balletten «Baldurs Draumar» i 1938 og han begynte i 1942 å samle inn og arrangere folketoner. Dette ble til Tveitts hovedverk;, fem suiter med «Folketonar fra Hardanger».
Klaverkonsert nr. 1 ble til i studietiden i Leipzig og uroppført med Radioorkesteret der i 1931. Klaverkonsert nr. 5 ble uroppført i Paris med Geirr Tveitt selv som solist og Champs-Elysees-orkesteret.
På plata spiller Håvard Gimse og Royal Scottish National Orchestra under Bjarte Engeset. Og man kan med tilfredshet registrere at dirigent-talentet Engeset har et meget godt grep om et fint orkester, og ikke minst en fremragende solist i Håvard Gimse.

GEIRR TVEITT:
«Klaverkonsert nr. 1 & 5», Naxos 8.555077 (2001).
Spilletid: 52.10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar