Den norske komponisten Karsten Brustad (1959) blir her portrettert av to
strålende musikere. Fløytisten Marianne Aaarum og gitaristen Gjermund
Titlestad presenterer her en plate som aldri blir kjedelig.
Årsaken er todelt. Musikken til Brustad har et spenn som gjør at ørene
fasineres underveis. I tilegg er musikken hans full av linjer - samtidig som
man blir imponert over de to musikernes meget gode teknikk.
Våren 2006 gjennomførte musikerne en turné med musikk skrevet av komponisten
Karsten Brustad. Til dette prosjektet bestilte de "Liánhuà"
for fløyte solo og "Verdunkeln"; for fløyte og gitar.
Disse to verkene viser hvilken betydelig kammermusikkkomponist Brustad er,
ikke minst for det aller minste formatet. Nå er det et spenn på 30 år mellom
det eldste og det yngste verket på denne plata, som på mange måter viser
komponisten utvikling. Her finner vi enkle melodiøse småstykker til lengre
solo- og duo-verk med fokus på nye spilleteknikker og det klanglige som
bærende element. Brustad har utviklet nye måter å spille flageoletter på
gitaren. Preparering og fiolinbue på strengen gir ytterligere klanglige
nyanser. Slikt gjør en lytteropplevelse spennende.
---
Spilleteknikker for fløyte som "multiphonics" gjør det mulig å
frambringe akkorder på et melodi-instrument. Såkalte "whistletones"
er svake toner i det høye registeret med en lett gjenkjennelig karakter.
Fløytisten spiller også enkle tilleggs-instrumenter som eggdeler og
rytme-egg. Musikerne turnerer de omfattende utfordringene komponisten gir,
og former musikken naturlig og overbevisende.
Brustad benytter datamaskin til sonogram-analyser av nye spilleteknikker, noe
som gir nytt musikalsk materiale. Et sonogram viser lydens hele
frekvensspekter og kan filtreres til å vise tonehøyder.
Et tidlig verk som "If Nights Dawn Imposed All" (1987) bygger på en
Indisk raga og bruker materialet improvisatorisk, men også i form av en
tradisjonell fuge-sats. Karsten Brustad (1959) studerte klassisk gitar
første halvdel av 1980-tallet ved Buskerud og Østlandets Musikkonservatorium
(nå innlemmet i Norges musikkhøgskole). Han har hatt veiledning i
komposisjon privat, og hans hovedvirke har vært som komponist de siste 20
årene. Brustad har skrevet for orkester, kor, ulike kammerbesetninger og
soloinstrument.
Han har komponert flere rene elektroakustiske verk, bl.a. til andre
kunstarter; billedkunst, TV, video og teater. Han er også opptatt av å
integrere elektronikk og akustiske instrumenter. Flere verk er utgitt på CD
og Karsten Brustad har mottatt en rekke bestillinger og stipend. "På
hjemmesnekret gitar lagde jeg som barn små melodier jeg kunne memorere og
spille igjen takket være en spesiell fargefornemmelse knyttet til hver
enkelt melodi. At de dermed fikk en egen identitet, som gav en reproduserbar
opplevelse, ble en grunnleggende og viktig erfaring".
- Biografi om Karsten Brustad finner du her!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar