torsdag 12. april 2012

... for nyskjerrige ører

Kjell Habbestad har alltid en historie på lager rundt sine komposisjoner. Og rikdommen i tekst og toner, samt en eminent utøver på orgelkrakken sender denne lytteropplevelsen til den øvre sfære!
For å begynne med slutten - nesten slutten i alle fall - så pirrer tittelen «Fanfare og blues» såpass at det ble førstevalget under lyttingen. Og minsanten har han nerve nok til å sitere Strauss' «Also Sprach...» - sånn helt i åpningen av verket - og når bluspedalen fester seg i stykket så tar undertegnede seg i å stå å smile foran høytalerne.

Platas siste verk dundrer så ut av høytalerne - og et øyeblikk skulle man tro at organist Harald Rise har tatt feil. For det er da minsanten gamle salige Widors kjente «bryllupsklanger» som smattrer ut av kassene i stua, før man aner Habbestads signaturer i verket.
Lettere forvirret, men sprekkferdig av nyskjerrighet er det bare å sette seg ned i sofaen med cd-heftet og la seg imponere over komponistens frodighet i sin egen beskrivelse av orgelmusikken som her er samlet.
Og mens Habbestads penn mesker seg i orgelets klangfinurligheter, og musikkens ledsagende ord utdyper komponistens intensjoner, kan man fornøyd registrere at musikken gir fantasiens egenskaper næring til selv å skape sine egne bilder - nettopp fordi Habbestad «planter» sine egne tanker i lytterens øyne - slik at man tvinges til å skape sine egne musikalske innfallsvinkler. Snedig helt enkelt!
Musikken er skrevet i et tidsromet fra 1976 og til 2007, og det dreier seg om verker bestilt til orgelinnvielser, tilegnet utøvere, eller verker som er hommage'r til andre komponister. Hovedverket på platen er en stort anlagt Introduction & Passacaglia over temaer av Fartein Valen, her finnes videre en orgelsuite, noen orgelkoraler og bryllupsmusikk.
I coverteksten omtaler Olaf Eggestad komponisten som en retoriker og viser at fortroligheten med det tekstlige synes å være et karakteristikum for Habbestads kompositoriske tenkning. I form- og tonespråk er komponisten moderat, med en fellesnevner av tonal sentrering. Men — tonaliteten bøyes, tøyes og bendes, og dens identiteter settes under press. Habbestad elsker orgelets klangyppighet, dets overveldende sensualitet og hemningsløse utbredelse i og inntagelse av rommet. Han er også inkluderende på barokk manér, og ynder å spekke sine stykker med sitater og historiske referanser. Melodiene fra middelalderens instrumentalmusikk og antikk og gregoriansk sang kommenteres fra et moderne ståsted, samtidig som komponisten fremviser de historiske tradisjonene.
Riktig alt sammen - og utrolig fasinerende. Dette er en orgel-cd skapt for nyskjerrige ører!
KJELL HABBESTAD:
«Gaudeamus» op.79
«Introduskjon & Passacaglia» op.18
«A Solis Ortus Cardine« op.78
«Høyr kor kyrkjeklokka lokkar»
«Orgelsuite» op.22b
«Fanfare og blues» op.57
«Allmakts Gud og Kjærleiks Fader»
Harlald Rise, orgel 

Kjell Habbestad

  • Født i 1955 på Bømlo - bosatt i Oppegård
  • Utdannet kirkemusiker fra Norges Musikkhøgskole
  • Diplomeksamen i komposisjon samme sted i 1981
  • Han er førsteamanuensis ved Norges Musikkhøgskole fra 1996
 KJELL HABBESTAD: «GAUDEAMUS»
LAWO CLASSICS (2012) - LWC1031
Genre: Kunstmusikk - Spilletid: 0:56:01

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar