lørdag 15. mai 2010

Musikantisk og lekent

Kammermusikk med bratsj og saksofon i hovedrollen er sjelden vare.
* At de er samlet på en plate og en raritet.
* At Paul Hindemith (1895-1963) hadde hjerte for begge disse litt sære klassiske instrumentene er unikt.
* At de fremføres på en slik gjennomført og vakker måte er storveis.
Hindemiths musikk har gjennom årene - forholdsvis urettferdig - blitt oppfattet som vanskelig. Dette kan kanskje tilskrives de verkene i det store format, som rett nok er intrikate, men like fullt utrolig spennende.
Den tyske komponisten har også en stor mengde kammermusikk på samvittigheten. Og på denne platen blir vi kjent med musikk som ikke så alt for ofte finner veien til konsertsalen. Musikken er nok krevende for utøveren - både når det gjelder form og tekniske utfordringer. Men når de fremføres på en så luftig og virtuos måte som her, er det enkelt å la smilet følge øregangens lekne vibrasjoner. Musiseringen her er av meget godt merke.
Også lydteknisk får denne innspillingen meget god karakter.
CD-en har fått sitt navn fra Hindemiths stamsted ved Neckarbroen i Heidelberg, ”Den gylne gjedde”.

På platen finner du:
«Duett for bratsj og cello» (1934)
«Konsertstykke for to alt-saksofoner» (1933)
«Sonate for solo bratsj» op.25/1 (1922)
«Sonate for alt-saksofon og klaver» (1943)
«Trio op.47 for tenor-saksofon, bratsj og klaver» (1928)
Utøvere er Henninge Landaas (bratsj), Vegard Landaas (alt- og tenor-saksofon), Elzbieta Nawrocka (klaver), Bjørg Lewis (cello) og Rolf-Erik Nystrøm (alt-saksofon) 

PAUL HINDEMITH: Kammermusikk for bratsj og saksofon
LAWO LWC 1005 (2009).
Spilletid: 0:55:19

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar