Innspillingen fikk Spellemannsprisen og den ble hyllet av en hel musikkverden da den kom ut.
For det Mahler byr på er ikke mindre enn så rikt melodisk materiale og så stort instrumentarium, at det er en fryd når musikken håndteres slik Jansons gjør med et orkester i storslag.
Vi hører det med en gang - det er Mahler og det er Jansons. Alt er i orden. Han er tro mot partituret og han følger Mahlers skriverier i partituret på en slik måte at man enkelte ganger lurer på om dette er skrevet spesielt til Jansons. Det gnistrer av denne tolkningen, der Oslo-filharmonien har med seg solistene Felicity Lott og Julia Hamari, samt Latvia statlige akademiske kor.
I første satsen har man inntrykk av at musikerne spiller med livet som innsats, likedan i de påfølgende satsene - ja selv der musikken er tonet ned i svake partier, spilles det med intensitet som er utrolig å lytte til.
Og i symfoniens siste sats - der den delvis urolige innledningen formidles på en frustrerende og fantastisk måte, sitter man nesten å venter på et feilskjær - som selvsagt aldri kommer. Jansons har kontroll på dette verket, og han lar musikerne virkelig få blomstre i den majestetisk og nesten overjordiske musikken.
Mahler slipper løs alt det han har mot slutten av symfonien; solister, kor, kirkeklokker, orgel og et utvidet slagverk. Da får man nesten lyst til å grine - for det er så gripende formidlet.
Har du ikke denne i samlingen så er det bare å skaffe seg den - den gir fortsatt en unik musikkopplevelse.
GUSTAV MAHLER: Symfoni nr.2 c-moll (1888-1894) «Oppstandelsessymfonien»
Oslo Filharmoniske kor og orkester, Latvia statlige akademiske kor
Felicity Lott (sopran), Julia Hamari (kontraalt)
Dirigent: Mariss Jansons
Chandos CHAN 6595 (1990/2005)
Genre: Klassisk
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar