Her tar Trondheim Barokk oss inn i en spennende og ny verden av gammel musikk. Musikk som ble spilt i byer med tilknytning til Østerjøen. Her skal vi altså inn i Hansabyenes storhetstid, der Lübeck var selve dronningen.
Dette platen inneholder musikk som speiler datidens musiserende, der velbeslåtte "kjøbmenn" holdt sine kveldskonserter i Lübeck, noe som selvsagt fikk betydning for musikklivet. I tillegg får vi oppleve kirkekantater som på mange måter var med på å definerte den lutherske kirkemusikken i lang tid.
At det eminente Trondheim Barokk gir seg i kast med denne musikken er prisverdig. De spiller på tidsriktige instrumenter og gjør her en banebrytende innsats for akkurat denne musikken som blant annet spredde seg til byer som Stockholm, København og Rostock.
Musikken, med de fine melodilinjer, er både underholdende og interessant. Den er skrevet tidlig i barokken og gir et fint bilde av musikkens utvikling fra renessansen til det virkelig tok av i første halvdel av 1700-tallet.
Solistene på denne platen gjør et meget fint inntrykk, med særdeles god formidling i en tidsriktig fremføring.
Et velfylt og informativt cd-hefte er med på å gjøre denne musikkopplevelsen meget god.
På platen:
Johann Theile (1646-1724):
«Die Seele Christi heilige mich» og «Ach, dass ich horen solte, dass Gott» - solist er Ingeborg Dalheim, sopran
Johann Vierdanck (1605-1646): «Suite for 2 fioliner og continuo»
Georg von Bertouch (1668-1743): «Mein Herz ist bereit» - solist er Marianne Beate Kielland, alt
«Sonata 13 in c-moll»
«Sonata 10 in a-moll»
«Du Tochter Zion, freue dich sehr» - solist er Njål Sparboe, bass
TRONDHEIM BAROKK: «Ostsee»
Solister: Ingeborg Dalheim, sopran - Marianne Beate Kielland, alt - Njål Sparboe, bass
Simax Classics PSC 1330 (2014)
Spilletid: 68:22
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar