Engegårdkvartetten!
Igjen kommer de med en innspilling som virkelig er av det sublime slaget. Her møter vi fire strykere som er tett på den store østerriske mester Wolfgang Amadeus Mozarts (1756-1791) musikk. Og for deg som satt klistret til radioen da Kjell Hillveg og Stein Eide presenterte sine klassiske nøtter, bringer spesielt en av satsene på innspillingen frem et nostalgisk smil.
Jeg sikter selvsagt til Mozarts "Divertimento i B-dur" K137. Der andre-satsen er selve kjenningen til radioprogrammet som virkelig hadde lang levetid på P2/Alltid klassisk. MEN.... undertegnede hadde gjort alt klart til å nyte denne herlig kvartetten og var meget forberedt på Andante-satsen som Mozart noe overraskende satte først i kvartetten. Men både undertegnede og kaffekoppen skvatt da Engegårdkvratetten hadde satt Allegro-satsen først. Og da måtte jeg få en forklaring på satsbyttet fra en av musikerne i kvartetten:
"Engegårdkvartetten kan ikke forestille seg at Mozart faktisk ønsket at Andante var Divertimento K. 137 sitt første sats. Så vidt vi vet, har ikke Mozart forandret på tradisjonelle former. Og sånn som vi oppfatter det, komponerer Mozart alltid en rask sats, så en rolige sats, og hvis det kun ter re satser, avslutter han med en rask sats. Noen første satser har en sakte introduksjon, men ingen som vi kjenner til, er kun sakte. Derfor mener vi at det er feil at satsene i K. 137 er Andante, Allegro di molto, og Allegro Assai. Vi har valgt å bytte om på de to første satsene sånn at det blir Allegro di molto, Andante og Allegro Assai." - Juliet Jopling i Engegårdkavretten
Så vet man altså det. Og jeg må jo innrømme at kvartettens valg er både rasjonelt og logisk.
Nåvel - musiseringen på de fire verkene er, som Engegårdkvartetten har som vane, forbilledlig framført. Balansen mellom musikerne er perfekt, og det hele føles utrolig levende. Slikt har selvsagt med tolkninger å gjøre, noe de fire musikerne er mestere i. Bare lytt til Andante-satsen i K. 138 - hvordan musikerne formidler de dissonerende partiene er helt nydelige. For et samspill!
Jeg har også noen innspillinger av "Hoffmeister-kvartetten" - strykekvartett nr.20 - og det er bare å fastslå at denne innspillingen ikke står tilbake fra noen av de andre berømthetene som har tolket denne kvartetten opp gjennom årene. Så kunsten å klare en klassiker er så absolutt noe Engegårdkvartetten er i stand til.
Tilbake til K137. Lytt til den første satsen (eller andre-satsen - alt ettersom) det er noe av det fineste Mozart har skrevet. Ørene stopper aldri å smile til denne musikken!
På platen:
Divertimento D-dur K136
Divertimento B-dur K137
Divertimento F-dur K138
Strykekvartett nr.20 D-dur «Hoffmeister-» K499
WOLFGANG AMADEUS MOZART: String quartets
Engegårdkvartetten (Arvid Engegård og Sara Chen, fiolin - Juliet Jopling, bratsj - Jan Clemens Carlsen, cello)
LAWO Classics LWC1349 (2024)
Spilletid: 57'00
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar