Denne vinylen har surra og gått noen runder - og jeg blir stadig forundret over hvor mye den egentlig sier underveis - både om arkitektur!, klanger og lyder.
Gisle Nataas er akitekt - og på mange måter en kunstner, forsker og - joda - musiker, i den forstand det er å skape klanger - innhente øyeblikk og sette det sammen i et spennende collage!
Men det første som treffer sansene er platas cover. Det er her fasinasjonen begynner. Man undres over former, lys, farger og kombinasjonen av fornuft og noe som nok kan sees på som litt uforståelig. Men så aner man at ting henger sammen likevel - glasset på coveretbildet - med håndtak - gir fantasien fritt spillerom. Kan det åpnes? Kan det flyttes? Kan det lukkes?
Og der var jeg plutselig inne i et nytt og spennende lydlandskap. Her er det kreativitet i stort monn. Gisle Nataas har spunnet sin forskning rundt en av vår tids store arkitekter Sverre Fehn (1924-2009). Og spesifikt på denne LP-platen (der min er nummerert som nummer 62 av 100), er det to Fehn-bygg som Nataas har hentet sin inspirasjon fra; Gyldendalhuset i Oslo og Storhamarlåven på Domkirkeodden (Hamar).
Nataas har som sagt vært ute i felten å hentet inn live-opptak, samplet og lagt et elektronisk teppe rundt det hele, mens bassisten Håkon Thelin er en særdeles lydhør og spennende medmusiker og komponist på denne innspillingen. Det skal også sies at på platens side to (Storhamarlåven) er også Stefano Scodanibbio med på det kreative musikkskapende.
Det er egenetlig bare å sette seg ned å nyte, (for)undres og gledes over en plate som så til de grader griper inn i forskjellige kunstformer - servert foran godstolen i stua.
Spenstig!
GISLE NATAAS: «Architecture as Instrument»
Gisle Nataas live-opptak, sampling og elektronikk - Håkon Thelin, kontrabass
CASE Records CASE43 (2025)
Spilletid: 37'09
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar