Herman Vogt (f. 1976) er etter min mening en komponist som har gått litt under radaren her hjemme. Drammenseren er nå ute med en cd der to av hans konserter er innspilt. Og det er både spennende og fint å lytte til to flotte solister om formidler hans musikalske idéer på et solid vis.
Det er hans «Cellokonsert» (2014/2022) og hans «Klaverkonsert» (2017-2021) som nå er spilt inn med solistene Audun Sandvik (cellokonserten) og Sveinung Bjelland, og med Kringkastingsorkesteret under ledelse av Anna-Maria Helsing.
Cellokonserten innleder platen og avslører Vogts delikate og smått finurlige komponering. Hans stil er faktisk litt spesiell, der han utnytter sitt noe moderate tonespråk på en fortreffelig måte. Og i løpet av konsertens sats nummer to (en canzonetta) er undertegnede solgt. Her finner Vogt frem til noe som både pirrer og tilfredstiller ører og sanser på en gang. Han gir solist Audun Sandvik et riktig så godt kompositorisk utgangspunkt, der Vogt får sagt sitt, og solisten får lov å musiere med orkesterets musikere på et spennende og musikalsk fortreffelig vis. Dette er meget godt spill av alle involverte i et særdeles fint verk.
Klaverkonserten innledes på nydelig vis i orkesteret, med klarinetten som ledende instrument (i og med at undertegnede er klarinettist, liker man slikt). Så inntar Sveinung Bjelland høyttalerne, og gjennom konsertens tre satser møter vi en meget lyrisk komponist, som også legger magiske stemninger rundt om i sin komposisjon, der solist og orkestermusikere finner sammen i et malerisk lydlandskap som er meget tiltalende. Sveinung Bjelland er en av våre absolutt fineste pianister og det er bare å sette seg ned å nyte. Solister, orkester og dirigent er med på å heve denne innspillingen til en fin, spennende og lyttervennlig opplevelselse.
HERMAN VOGT: «Cellokonsert» og «Klaverkonsert»
Audun Sandvik, cello - Sveinung Bjelland, piano
Kringkastingsorkesteret, Anna-Maria Helsing (dirigent)
LAWO Classics LWC1346 (2024)
Spilletid: 67'07
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar