onsdag 9. juli 2025

Norsk Wagnerisme


 Hjalmar Borgstrøm (1864-1925) - var en nesten glemt norsk komponist frem til Terje Boye Hansen gjorde sitt til at hans opera «Thora fra Rimul» ble hentet frem fra glemselen. Nå har det tyske plateselskapet CPO spilt inn to av Borgstrøms symfoniske dikt. Og de bringer oss rett inn i to store tyske dramatikeres toneideal.


 Denne innspillingen har ligget litt på vent. Jeg har tatt den frem med ulike mellomrom, men nå er det på tide å få satt noen ord på denne platen som inneholder de to symfoniske diktene «Tanken» op.26 og «Jesus i Gethsemane» op.14. 

Vi skal inn i det det kosmiske - ja nesten en musikalsk abstrakt verden i «Tanken». Det drøyt 40 minutter lange verket i fem satser er særdeles voksent - man kan nesten si det er litt svulstig, men nå skal det også sies at Borgstrøm var influert av både Richard Wagner og Richard Strauss. Musikken er så langt fra vår hjemlig Grieg som man nok kan komme fra den tiden, og Borgstrøm bringer noen interessante elementer inn med lyttingen, blant annet noe som absolutt kan kalles ledermotiver - spesielt i «Jesus i Gethsemane».

De to verkene er høydramatiske i formen og stiller ganske så store krav til både dirigent og musikere. Og det må sies at Trondheim Symfoniorkester og Eivind Aadland ikke bringer skam på norske orkestre med denne innspillingen - som altså er for et tysk plateselskap. Klangen i orkesteret er særs god og her viser Aadland hvilken dyktig orkesterleder han er. Det kan ikke være enkelt å holde i tømmene i disse to ganske så enormt anlagte verk.

Forventer du norske folketoner, så er ikke denne platen å foretrekke, men vil du grave litt i norsk orkesterlitteratur med internasjonalt snitt, er denne absolutt verd å låne ørene til! 

HJALMAR BORGSTRØM: «Tanken» og «Jesus i Gethsemane»
Trondheim Symfoniorkester - Eivind Aadland (dirigent)
CPO 777 492-2 (2024)
Spilletid: 64'55

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar