lørdag 21. desember 2002

På tide med en cd!

Bjørn Solum er en av landets godt gjemte musikere for de aller fleste. Ja visst drar man kjensel på ansiktet - der han sitter i Oslo-filharmonien. At han nå kommer med en cd med Beethovens cellosonater op. 5/1, op.69 og op.102/2 er derfor en liten begivenhet. For det utøves et strålende cellospill og medspiller Kristin Fossheim er også et talent utenom det vanlige.
De tre sonatene vi hører på denne CD'en er fra tre forskjellige perioder i Beethovens liv. Plata er med på å belyse komponistens kamp - fra et lysende og intenst møte med den ungdommelige Beethoven, den kjempende, og den modne komponist.
«Jeg vil gripe skjebnen i strupen og den skal ikke lykkes i å slå meg ned! Tvunget til å leve med et varig onde, født med et ildfullt temperament, måtte jeg tidlig isolere meg, leve mitt liv i ensomhet.»
Musikkgeniet som mistet hørselen lot seg aldri knekke av en hard skjebne. Tvert imot klarte han gang på gang å omstille seg; hele livet igjennom maktet han å fornye sin kunst og var aldri redd for å utlevere sine innerste tanker gjennom sin musikk.
Denne platen gir et godt innblikk i komponistens spennende virke.

BJØRN SOLUM, CELLO/KRISTIN FOSSHEIM, KLAVER:
«Cellosonater av Ludvig van Beethoven»
Lindberg Lyd 2L7 (2002)
Spilletid: 67:12

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar