Det er så man varmes langt inn i sjela under platas åpningsverk - den evigunge "Holberg-suiten" op.40 som Grieg skrev i 1884 til minne om den norsk-danske forfatteren Ludvig Holberg. Musikken er skrevet etter fransk "suite-modell" og utføres med eleganse av de vestlandske musikere. Men man kan vel ikke vente annet fra Griegs "eget orkester" .
Det er varmen i strykerklangen som Ole Kristian Ruud har fått fram på en eminent måte. Det klinger så enkelt og vakkert, selv om mye av notebildet Grieg skrev er alt annet enn enkelt.
I "To elegiske melodier" op.34 fra 1880 skaper Ruud og hans musikere den nødvendige kontrast i de to melodiene. "Hjertesår " er, som tittelen tilsier, en "vond" opplevelse i all sin skjønnhet, mens orkesterets framføring av "Våren" er akkurat det som skal til for en forfrossen nordmann som lengter etter den livgivende årstiden.
"To melodier" op.53 fra 1890 er av helt annen karakter - med lekenhet i "Norsk", og blomstrende kjærlighet i "Det første møte".
Kontrastfylt er også "To nordiske melodier" op.63 fra 1895. Igjen blir man slått av orkesterets klangformidling og lyriske spill. og inntrykket av en meget god plate bekreftes i "To lyriske stykker" op.68 fra 1899. I "Aften på Høyfjellet" er orkesteret forsterket med obo og horn - og en musikalsk opplevelse avsluttes med den vakre "Bådnlåt".
EDVARD GRIEG: "Holberg suite" BIS-SACD-1491 (2005) Spilletid: 59:09
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar